Singularitas dan Identitas dalam Cerpen “Aroma Tanah Moncongloe”

Wahyu Gandi G, Abdullah Abdullah

Abstract


This study aims to uncover the praxis of singularity and self-identity (kedirian) as presented in a short story titled Aroma Tanah Moncongloe (ATM). This research uses a descriptive-qualitative method by applying the post-marxist perspective by Antonio Negri and Jean-Luc Nancy. The results signified that there is a labeling of identity constructed by the state as a form of uniformity that is in line with the empire or external power. This uniformity can be seen from the identity of former political prisoners who are isolated and find it difficult to find work. Through the concept of singularity and identity, the existence of political prisoner (ex-tapol) in turn is seen as bad, evil, and can pollute a clean society. On the other hand, this stigma forms a community of ex-tapol who were marginalized politically, socially, and economically. Furthermore, in the subject’s effort to grasp the singularity, there are two indications, shown by Nanni and the Moncongloe Tapol Community (KTM). Nanni is not tied to a single identity as a child (genealogical-biological), but tend to be an open-minded, rational, and trusting teacher (sociological). Meanwhile, KTM stands outside the global political order or empire which minimizes them being entangled in the global capitalist system.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk membongkar praksis singularitas dan identitas kedirian sebagaimana dihadirkan teks cerpen Aroma Tanah Moncongloe (ATM). Penelitian ini menggunakan metode deskriptif-kualitatif dengan menerapkan perspektif post-marxisme Antonio Negri dan Jean-Luc Nancy. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi labelisasi identitas yang dikonstruksi oleh negara sebagai bentuk penyeragaman yang sejalan dengan empire atau kekuasaan eksternal. Penyeragaman ini dapat dilihat dari identitas eks tapol yang terkucilkan dan sulit mendapatkan pekerjaan. Melalui konsep singularitas dan identitas, keberadaan eks tapol pada gilirannya dipandang sebagai sosok yang buruk, jahat, serta dapat mencemari masyarakat yang bersih. Stigmatitasi tersebut di sisi lain melahirkan komunitas eks tapol yang termarginalkan secara politik, sosial, dan ekonomi. Selanjutnya, upaya subjek merengkuh singularitas menunjukkan terdapat dua indikasi; yang diperlihatkan tokoh Nanni dan Komunitas Tapol Moncongloe (KTM). Nanni tidak terikat pada identitas yang tunggal sebagai seorang anak (genealogis-biologis), melainkan cenderung sebagai guru yang berpandangan terbuka, rasional, serta penuh kepercayaan (sosiologis). Sementara KTM berdiri diluar tatanan politik global atau empire yang meminimalisir mereka terjerat dalam sistem kapitalisme global.


Keywords


identity and singularity, empire and multitude, short story

References


Ahimsa-Putra, H. S. (2009). Paradigma ilmu sosial-budaya: Sebuah pandangan. Universitas Pendidikan Indonesia.

Akbar, I. N. Q. (2020). Analisis nilai-nilai moral dalam Cerpen Bertarung dalam Sarung karya Alfian Dippahatang: Tinjauan sosiologi sastra [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Ahmad, T. (2013). Eks Tapol PKI dan kontrol pemerintah: Studi pada komunitas Tapol PKI Moncongloe Sulawesi Selatan (1973-2003). Patanjala: Jurnal Penelitian Sejarah dan Budaya, 5(3), 417-430. http://dx.doi.org/10.30959/patanjala.v5i3.96

Djunatan, S. (2013). Antonio Negri: Revitalisasi "Kultur Silih Berganti". Jurnal Melintas: Department of Philosophy Parahyangan Catholic University, 29(2), 144-162. https://doi.org/10.26593/mel.v29i2.893.144-162

Eagleton, T. (1976). Criticism and Ideology: A Study in Marxist Literary Theory. Verso.

Eagleton, T. (1983). Literary theory. Basil Blackwell.

Eagleton, T. (2002). Marxisme dan kritik sastra. Penerbit Sumbu.

Fadilah, Y., & Salam, A. (2020). Tawaran singularitas dalam Selamat Pagi Bagi Sang Penganggur karya Seno Gumira Ajidarma. Jurnal Aksara, 32(1), 1-13. https://doi.org/10.29255/aksara.

Faruk. (2016). Pengantar sosiologi sastra dari strukturalisme genetik sampai post-modernisme (Edisi revisi). Pustaka Pelajar.

Faruk. (2017). Metode penelitian sastra: Sebuah penjelajahan awal. Pustaka Pelajar.

Foucault, M. (1997). Ethics: Subjectivity and truth. The New Press.

Field, S. (2012). Democracy and the multitude Spinoza against Negri. Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 59 (131), 21-40. https://doi.org/10.3167/th.2012.5913103.

Imamuddin. (2021). Eksistensi manusia dalam novel Manusia Belang karya Alfian Dippahatang [Skripsi]. Universitas Madura.

Lemke, T. (2011). Biopolitics: An advanced introduction. New York University Press.

Makarychev, A., & Yatsyk, A. (2017). Biopolitics and national identitie: Between liberalism and totalization. The Journal of Nationalism and Ethnicity, 45(1), 1-7. https://doi.org/10.1080/00905992.2016.1225705.

Moleong, L. J. (2003). Metode penelitian kualitatif. Rosda.

Nancy, J. L. (1991). The inoperative community. University of Minnesota Press.

Nancy, J. L. (1994). The experience of freedom. Stanford University Press.

Nancy, J. L. (2000). Being singular plural. Stanford University Press.

https://doi.org/10.1515/9781503619005

Negri, A. (1999). Insurgencies: Constituent power and the modern state, M. Boscagli (terj.). University of Minnesota Press.

Negri, A., & Hardt, M. (2000). Empire. Harvard University Press.

Negri, A. & Hardt, M. (2004). Multitude: War and democracy in the age of empire. The Penguin Press.

Parnisiska, A., Saleh, M., & Suguni, S. S. (2021). The Bugis Siri' in a collection of short stories Fighting in a Sarong by Alfian Dippahatang. HUMAN: South Asian Journal of Social Studies. 1(2), 12-20. https://doi.org/10.26858/.v1i2.21488.

Ratna, N. K. (2013). Paradigma sosiologi sastra. Pustaka Pelajar.

Setyagama, A. (2015). Kebijakan Perlakuan Diskriminatif Terhadap Hak-Hak Konstitusional Mantan Tapol PKI dan Keturunannya Pada Masa Orde Baru. IUS: Jurnal Ilmiah Fakultas Hukum, 3(1), 29-38. https://doi.org/10.51747/ius.v3i1.391.




DOI: https://doi.org/10.26499/jentera.v11i2.3592

Refbacks

  • There are currently no refbacks.