Sastra dan Penjajahan: Membaca Karya Pengarang Tersohor Indonesia dan Malaysia

Rahimah A. Hamid

Abstract


Makalah ini membincangkan hubungan antara sastra dengan penjajahan. Hal ini demikian karena karya sastra telah digunakan oleh pihak penjajah sebagai wahana untuk mewajarkan perlakuan penjajahan mereka ke atas peribumi dan negara jajahannya. Sebagai wacana balas, genre karya sastra bawaan penjajah Barat seperti novel, drama, cerpen dan sajak telah dijadikan alat juga oleh pengarang peribumi untuk menentang penjajahnya. Dengan melihat kepada penjajahan oleh Belanda di Indonesia dan Inggris di Malaysia, maka dua buah cerpen bertemakan politik karya Mochtar Lubis (Indonesia) berjudul “Kuli Kontrak” dan karya Keris Mas (Malaysia) berjudul Penjual Ubat Merdeka” telah dipilih untuk dijadikan materi kajian ini bagi melihat pertembungan dan pergeseran konsep dan idealisme antara peribumi tanah jajahan dengan penjajahnya. Untuk meneliti hal ini, teori kesusastraan pascakolonial digunakan sebagai teras kajian. Pada akhirnya ditemukan bagaimana karya sastra berfungsi sebagai medium yang meruntuhkan imperialisme dan kolonialisme Barat di kedua-dua buah negara ini.


Keywords


pascakolonial, kolonialisme, imperialisme, evolusi, pertembungan

Full Text:

PDF

References


Ashcroft B., Griffiths G. dan Tiffin, H. 1989. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literature. London: Routledge.

Balendier, George. 1986. Antropologi Politik. Diterjemah oleh Y. Budisantoso. Jakarta: Rajawali.

Boon Kheng, Cheah. 1989. “Imperialisme dan Kolonialisme: Beberapa Pandangan” dalam Kolonialisme dan Imperialisme: Satu Tinjauan Sejarah. Disunting oleh Abu Talib Ahmad dan Cheah Boon Kheng. Pulau Pinang: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia.

Foulcher, Keith. 1999. “Mimikri ‘Sitti Nurbaya’: Catatan untuk Faruk” dlm. Kalam, Edisi 14, hlm. 15-16.

Idros Samsudin dll. 1991. “Prosiding Seminar Serantau Pendokumentasian Bahasa dan Kesusastraan Melayu.” Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Keris Mas. 1991. “Penjual Ubat Merdeka” dlm. Kumpulan Cerpen Sastrawan Negara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

McLeod, John. 2000. Beginning Postcolonialism. Manchester: Manchester University Press.

Mishra, Vijay dan Hodge, Bob. 1994. “What is Post(-)colonialism?” dlm. Colonial Discourse and Post-Colonial Theory. Disunting oleh Patrick Williams dan Laura Chrisman. New York: Columbia University Press.

Mochtar Lubis. 1982. “Kuli Kontrak” dlm. Kuli Kontrak. Jakarta: Penerbit Sinar Harapan.

Nico Thamiend R. dan M.P.B. Manus. 2000. Sejarah. Jakarta: Penerbit Yudhistira.

Noriah Taslim. 1993. Teori dan Kritikan Sastra Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Pamusuk Eneste. 1983. Cerpen Indonesia Mutakhir: Antologi Esei dan Kritik. Jakarta: Gramedia.

Emerson, Rupert. 1987. Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rahimah A. Hamid. 2010. Fiksyen Poskolonial: Yang Menjajah dan Dijajah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Rohana Yusof. 1997. Asas Sains Sosial dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Siti Hawa Salleh. 1997. Kesusastraan Melayu Abad Kesembilan Belas. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Stocking Jr., George, W. 1968. “The Persistence of Polygenist Thought in Post-Darwinian "Anthropology” dlm. Race, Culture and Evolution: Essays in the History of Anthropology. London: The Free Press.

Sweeney, Amin. 1980. Authors and Audiences in Traditional Malay Literature. Barkeley: Center for South and Southeast Asia Studies, University of Barkeley.

Syed Hussein Alatas. 1989. Mitos Peribumi Malas. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Umar Junus. 1998. “(Anti/Pasca)-Kolonialisme: Persoalan (Mono/Dia)-Log”. Kertas kerja Kolokium Mempersoalkan Pasca-kolonialisme. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Wan Ahmad D.S. 1989. Sejarah Islam di Indonesia. Petaling Jaya: Penerbitah al-Rahmaniah, Badan Dakwah dan Kebajikan Islam.

Yap Beng Liang. 1989. “Stratifikasi Sosial dan Masyarakat Melayu” dalam Masyarakat Melayu Struktur, Organisasi dan Manifestasi. Disusun oleh Mohd. Taib Osman. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.26499/jentera.v5i2.365

Refbacks

  • There are currently no refbacks.