Model Growth Mindset dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Anak

Sitti Rachmi Masie, Sayama Malabar, Herman Didipu

Abstract


The purpose of this study was to describe the growth mindset model in improving children's story writing. Writing children's stories is part of the learning process to develop literary skills with mastery of language. This type of research is development research, qualitative descriptive method. The method of data collection was carried out by interviewing, documenting, and compiling products to be tested on students and teachers. The research subject is at one school, namely SDIT in Gorontalo City. The results show that writing stories using the growth mindset model can increase students' writing of children's stories. The interest of students in writing is because the guide model includes various types of exercises in creating ideas through positive stories, writing creatively and revealing the wisdom of stories, so that they can retell the contents of the story.

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan model growth mindset dalam meningkatkan menulis cerita anak. Menulis cerita anak adalah bagian dari proses pembelajaran untuk mengembangkan kemampuan bersastra dengan penguasaan bahasa. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan, metode deskriptif kualitatif. Metode pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, dokumentasi, dan penyusunan produk untuk diujicobakan pada peserta didik dan guru.  Subjek penelitian pada satu sekolah yaitu SDIT di Kota Gorontalo.  Hasilnya menunjukkan bahwa  menulis cerita dengan menggunakan model growth mindset dapat meningkatkan peserta didik menulis cerita anak. Ketertarikan peserta didik dalam menulis dikarenakan model panduannya mencantumkan beragam jenis latihan dalam menciptakan ide melalui kisah positif, menulis kreatif dan mengungkapkan  hikmah cerita, sehingga dapat  menceritakan kembali  isi cerita.


Keywords


growth mindset model; skills; writing; children's stories

Full Text:

PDF

References


Dalman. (2015). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Press.

Fisher , Douglas and Gay Ivey. (2002). Literacy And Language As Learning In Content Area Classes: A Departure From "Every Teacher A Teacher Of Reading. Action In Teacher Education Volume 27 Number 2

https://doi.org/10.1080/01626620.2005.10463378

Gall, Joyce P. Gall, and Walter R. Borg. (2003). Educational Research An Introduction. New York: AB

Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Rosda

Laksana, A.S. (2013). Creative Writing. Jakarta: Gagas Media.

Mulyati, Y. (2008). Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nurgiyantoro, Burhan. (2004). Sastra Anak: Persoalan Genre. Humaniora Volume 16 Nomor 2, Juni 2004.

Nurgiyantoro, Burhan. (2016.) Sastra Anak Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: UGM Press

Rampan, Korrie Layun. (2009). Apresiasi Cerpen Indonesia Mutakhir. Jakarta: bukupop

Roskos, Kathleena, James F. Christie, and Donald J. Richgels. (2003). The Essentials Of Early Litercy Instruction. National Association For The Education Of Young Children.

Mantiri, Grace J.M., and Tri Handayani. (2020). "Bentuk-Bentuk Satire Ekologis Dalam Kumpulan Puisi Suara Anak Keerom: Tinjauan Ekokritik." JENTERA: Jurnal Kajian Sastra 9 (1): 1. https://doi.org/10.26499/jentera.v9i1.1803.

Rusmiati, Din Azwar Uswatun, and Dyah Lyesmaya. 2020. "Analisis Keterampilan Menulis Cerita Anak Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Dalam Jaringan (Daring) Dikelas 4 Sdn Brawijaya." JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar) 5 (2): 143-50. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jkpd/article/view/3672.

Sugiarti. 2013. "KAJIAN SASTRA ANAK " KECIL-KECIL PUNYA KARYA THE EVERGREEN " Study of Children ' s Literature " Tiny Small-Have Work The Evergreen " by Nisrina Hanifah Character Education in Perspective Sastra Anak Dapat Digunakan Sebagai Alat Untuk Memperkembangkan Budi." Jurnal Humanity 8 (2): 94-105. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/humanity/article/view/2103.

Salinger, Terry S. (2009). Literacy for Young Children. USA: Prentice-Hall.

Wahyudi. (2014). Cara Menulis Cerita. Malang: Aditya Media Oublishing.

Srihastuti, Evi dan Fitri Wulandari. (2021). Urgensi Growth Mindset untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu P-ISSN : 2302-9102. E-ISSN : 2685-7198

https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v12i2.431

Zubaidah, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Mahasiswa Menulis Cerita Anak Melalui Strategi Terbimbing. Jutnal Litera, 14 (11) 159.

https://doi.org/10.21831/ltr.v14i1.4415




DOI: https://doi.org/10.26499/jentera.v11i1.4801

Refbacks

  • There are currently no refbacks.