Strategi Akomodasi Komunikasi dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia

Reza Amarta Prayoga, Dian Palupi

Abstract


The ability of teachers and students in learning activities is greatly influenced by the communication between the two. To establish interactive communication between the two, to achieve learning objectives, language adjustment, or adaptation (accommodation) is carried out so that mutual learning occurs. There are strategies carried out by teacher-students, both consciously and unconsciously, to adapt (accommodation) language in learning activities. Writing this article aims to (a) describe the dominance of the use of communication accommodation strategies in classroom learning and (b) describe the reasons or factors that influence the use of communication accommodation strategies between teachers and students in classroom learning. The data sources of this research are teachers and students in Indonesian language learning activities in classes in three high schools in Jakarta. The research data is verbal and nonverbal speech in Indonesian language learning activities. This research method uses descriptive qualitative which relies on data in the form of interviews, observation notes, and audiovisual recordings of Indonesian language learning activities in three high schools in Jakarta. The results showed that three strategies, namely the management of discourse, emotional expression, and interpretability dominate the use of communication accommodation strategies by teachers and students. Simplifying messages and building self-confidence are the reasons or factors for the occurrence of communication accommodation strategies that are built in the language interactions of teachers and students in the classroom.

 

Abstrak

Kemampuan guru dan siswa dalam kegiatan pembelajaran sangat dipengaruhi oleh komunikasi antarkeduanya. Untuk menjalin komunikasi yang interaktif antarkeduanya dalam upaya mencapai tujuan pembelajaran, penyesuaian atau adaptasi (akomodasi) bahasa dilakukan. Tujuannya ialah terjadinya pembelajaran yang timbal balik. Ada strategi-strategi yang dilakukan oleh guru-siswa, baik secara sadar maupun tidak sadar, untuk melakukan adaptasi (akomodasi) bahasa dalam kegiatan pembelajaran. Penulisan artikel ini bertujuan untuk (a) mendeksripsikan dominasi penggunaan strategi akomodasi komunikasi dalam pembelajaran di kelas dan (b) mendeskripsikan alasan atau faktor yang memengaruhi penggunaan strategi akomodasi komunikasi antara guru dan siswa dalam pembelajaran di kelas. Sumber data penelitian ini berupa guru dan siswa dalam kegiatan pembelajaran bahasa Indonesia di kelas pada tiga SMA di Jakarta. Data penelitiannya adalah tuturan verbal dan nonverbal dalam dalam kegiatan pembelajaran bahasa Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yang mengandalkan data berupa hasil wawancara, catatan observasi, dan rekaman audiovisual kegiatan pembelajaran bahasa Indonesia di tiga SMA di Jakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tiga strategi, yaitu pengelolaan wacana, emotional ekspresi, dan interpretabilitas mendominasi penggunaan strategi akomodasi komunikasi yang dilakukan guru dan siswa. Penyederhanaan pesan dan pembangunan kepercayaan diri menjadi alasan atau faktor terjadinya strategi akomodasi komunikasi yang dibangun dalam interaksi bahasa guru dan siswa di kelas.


Keywords


Teori Akomodasi Komunikasi; Pembelajaran; Bahasa Indonesia

References


Crystal, david. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics: sixth edition (sixth edit). Blackwell Publishing.

Dhanawaty, N. M. (2002). Teori akomodasi dalam penelitian dialektologi. Makalah Yang Disajikan Dalam Kongres Linguistik Nasional X. Kerja Sama Antara Masyarakat Linguistik Indonesia, Pusat Bahasa, dan Fakultas Sastra Universitas Udayana.

Dragojevic, M., Gasiorek, & Giles, H. (2016). Accommodative Strategies as Core of the Theory. In H. Giles (Ed.), Communication Accommodation Theory: Negotiating Personal Relationships and Social Identities across Contexts (pp. 36-59). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316226537.003

Fiske, J. (2012). Pengantar Ilmu Komunikasi. Rajawali.

Giles, Howard, M. (2016). Accomodation Strategies as Core of the Theory. In H. Giles (Ed.), Coomunication Accomodation Theory (p. 37). Cambridge University Press.

Giles, H. (2016). Communication Accomodation Theory Negotiating Personal Relationships and Social Identities Across Contexts (H. Giles (ed.)). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316226537

Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1985). Language, text and context: Aspects of language in a social-semiotic perspective. Victoria: Deakin University Press.

Indrariani, E. A. (2011). Strategi Komunikasi Mahasiswa Asing dalam Interaksi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia (Studi Kasus Mahasiswa Program Darmasiswa Undip Tahun 2010/2011). PAROLE: Journal of Linguistics and Education, 2(1 April), 77-82.

Jones, E., Gallois, C., Callan, V., & Barker, M. (1999). Strategies of accommodation: Development of a coding system for conversational interaction. Journal of Language and Social Psychology, 18(2), 123-151. https://doi.org/10.1177/0261927X99018002001

Kholidah, U. (2015). Pemertahanan Bahasa Jawa Pada Interaksi Siswa dan Guru dalam Pembelajaran Kajian Sosiolinguistik di Mts Al-Hikmah Pasir Demak. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 4(2), 105-114. https://doi.org/https://doi.org/10.26499/rnh.v4i2.27

Kurniawati, W. (2019). Akomodasi Bahasa di Napan, Nusa Tenggara Timur, Wilayah Perbatasan Indonesia-Timor Leste. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 8(2), 189. https://doi.org/10.26499/rnh.v8i2.1119

Mahadhir, M., Nor, N. F. M., & Azman, H. (2014). Communication Accommodation Strategies in Malaysian Multiracial Family Interactions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 118, 259-264. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.035

Natalia, E. C. (2018). Pemilihan Penggunaan Bahasa dalam Interaksi Sebagai Bentuk Adaptasi Antarbudaya di Indonesia. Jurnal Komunikasi Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.7454/jki.v4i2.8883

O'MALLEY, J. M., Chamot, A. U., Stewner‐Manzanares, G., Russo, R. P., & Küpper, L. (1985). Learning strategy applications with students of English as a second language. TESOL Quarterly, 19(3), 557-584. https://doi.org/10.2307/3586278

Palomares, N. A., Giles, H., Soliz, J., & Gallois, C. (2016). Intergroup Accomodation, Social Categories, and Identities. In H. Giles (Ed.), Communication Accommodation Theory: Negotiating Personal Relationships and Social Identities across Contexts (pp. 123-151). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781316226537.007

Purwiyanti, Y., Suwandi, S., & Andayani, N. (2017). Strategi Komunikasi Pemelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Asal Filipina. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 6(2), 160. https://doi.org/10.26499/rnh.v6i2.448

Rahman, A. (2015). Strategi Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Penelitian Etnografi Pada Sekolah Internasioanal Aischo Bsd City). BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(2). 142-155. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.04

Siddik Masrur; Arifin, Syawal, M. Y. (2019). Strategi Komunikasi Siswa dan Guru Kelas XI SMAN 2 Sangatta Utara dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, Vol 2 No 1 (2019): DIGLOSIA, Edisi Februari 2019, 15-38. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i1.15

Toenlioe, A. J. (2016). Sosiologi Pendidikan (Ketiga). PT Refika Aditama.




DOI: https://doi.org/10.26499/rnh.v9i2.2525

Refbacks

  • There are currently no refbacks.