HOMOLOGI STRUKTURAL ANTARA SALIHARA DENGAN RUMAH ASAP DALAM SAMAN (Structural Homology of Salihara and the Smokehouse in Saman)

Muhammad Qadhafi

Abstract


This study focuses on the problem of the relationship between the KUK/Salihara structure and the smokehouse structure in Ayu Utami's novel Saman. This study aims to find the relationship between the dominant position of KUK/Salihara and its structure and to describe the structural homology between KUK/Salihara and the Smokehouse in Saman. This study uses qualitative data collection methods. The researcher used Bourdieu's arena construction method and the Social Network Visualizer (SocNetV) application to visualize the structure. In addition, researchers also use SocNetV's “centrality analysis” feature to determine the centrality of an agent. The results of this study are: 1) KUK/Salihara occupies a dominant position in the modern Indonesian literary field because of the high level of cultural capital, social capital, and economic capital. The acquisition of these capitals is closely related to the role of KUK/Salihara as a mediator that connects the literary field with other cultural fields, making it easier for them to exchange capital and monopolize legitimacy; 2) structural homology between KUK/Salihara and Saman shows that: a) both carry the same doxa, namely "freedom”; b) the dominant position and central role of Wisanggeni in the structure of the Lubukrantau Smokehouse association actually represents the position and role of GM rather than the position and role of Ayu Utami in the KUK/Salihara structure; and c) other problems were found regarding the process of writing Saman's novel that needed further study.


Penelitian ini menyoroti persoalan kaitan antara struktur KUK/Salihara dengan struktur perkumpulan di dalam novel Saman karya Ayu Utami. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan kaitan antara posisi dominan KUK/Salihara dengan strukturnya dan untuk mendeskripsikan homologi struktural antara KUK/Salihara dengan perkumpulan rumah asap dalam Saman. Penelitian ini menggunakan metode pemerolehan data kualitatif. Peneliti menggunakan metode konstruksi arena Bourdieu dengan bantuan aplikasi Social Network Visualizer (SocNetV) untuk memvisualkan struktur. Selain itu, peneliti juga menggunakan fitur “centrality analysis” SocNetV untuk mengetahui sentralitas suatu agen. Hasil penelitian ini, yakni: 1) KUK/Salihara menempati posisi dominan di arena sastra Indonesia modern karena tingginya modal kultural, modal sosial, dan modal ekonomi. Pemerolehan modal-modal tersebut berkaitan erat dengan peran KUK/Salihara sebagai mediator yang menghubungkan arena sastra dengan arena kultural yang lain sehingga memudahkannya untuk melakukan pertukaran modal dan monopoli legitimasi; 2) homologi struktural antara KUK/Salihara dengan novel Saman karya Ayu Utami menunjukkan bahwa: a) keduanya mengusung doksa yang sama, yaitu “kebebasan”; b) posisi dominan dan peran sentral Wisanggeni dalam struktur perkumpulan rumah asap Lubukrantau justru merepresentasikan posisi dan peran GM daripada posisi dan peran Ayu Utami dalam struktur KUK/Salihara; dan c) ditemukannya persoalan lain mengenai proses penulisan novel Saman yang perlu dikaji lebih lanjut.



Keywords


Salihara; Saman; structural homology; salon; Bourdieu; Salihara; Saman; homologi struktural; salon; Bourdieu

References


Affandy, A. N. (2016). Kontestasi posisi penulis perempuan dalam arena produksi kultural sastra dengan tema seksualitas. Sastra, Budaya, dan Perubahan Sosial, 1–8.

Anwar, S. (2013). Persada studi klub: Disposisi dan pencapaiannya dalam arena sastra nasional. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Astuti, D. W. S., Syam, C., & Priyadi, A. T. (2015). Kajian feminisme dalam novel karya Ayu Utami. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(9).

Bourdieu, P. (1984). Distinction : A social critique of the judgement of taste. Boston: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1990). In other words : Essays towards reflexive sociology. Stanford: Stanford University Press.

Bourdieu, P. (1992). The logic of practice. Stanford: Stanford University Press.

Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production : Essays on art and literature (R. Johnson (ed.)). New York: Columbia University Press.

Bourdieu, P. (1996). The rules of art: Genesis and structure of the literary field. Stanford: Stanford University Press.

Bourdieu, P. (2010). Arena produksi kultural: Sebuah kajian sosiologi budaya. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Goodman, D. (1996). The republic of letters: A cultural history of the French enlightenment. Ithaca: Cornell University Press.

Herlambang, W. (2013). Kekerasan budaya pasca 1965: Bagaimana orde baru melegitimasi anti-komunisme melalui sastra dan film. Jakarta: Marjin Kiri.

Irmayani, Asfar, D. A., & Fuad, C. (2005). Feminisme dalam Saman, Imipramine, dan Jangan Main-Main dengan Kelaminmu. Pontianak: Balai Bahasa Provinsi Kalimantan Barat.

Jassin, H. B. (1993). Gema Tanah Air: Prosa dan Puisi 2. Jakarta: Balai Pustaka.

Jassin, H. B. (2000). Angkatan 45. In E. U. Kratz (Ed.), Sumber Terpilih: Sejarah Sastra Indonesia Abad XX (hlm. 230–255). Jakarta: Gramedia.

Jassin, H. B. (2013). Pujangga baru: Prosa dan puisi. Jakarta: Pustaka Jaya.

Kalam, R. (1994). Isi nomor ini. Kalam: Jurnal Kebudayaan, 1, 99.

Mohamad, G. (2008). Sambutan Goenawan Mohamad. In K. KUK (Ed.), Dari Utan Kayu ke Salihara (hlm. 4–5).

Moretti, F. (1999). Atlas of the European novel, 1800-1900. London: Verso.

Moretti, F. (2011). Network theory, plot analysis. Literary Lab, 2, 1–31. https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet2.pdf

Nugroho, D. A. (2017). Identifikasi dan evaluasi program komunitas salihara. Makalah. Program Pascasarjana Multidisplin Universitas Indonesia.

Nugroho, T. (2012). Dari komunitas Utan Kayu ke komunitas Salihara: Menelusuri genealogi suatu komunitas epistemik. Depok: Universitas Indonesia.

Nugroho, T. (2019). Clash within ‘Civilization’: Understanding politic of diversity in Indonesia by tracing genealogy of an epistemic community. 7th International Symposium of Journal Antropologi Indonesia, 89–101.

Putri, E. N., & Asri, Y. (2019). Feminisme dalam novel Saman karya Ayu Utami dan implementasinya dalam pembelajaran teks novel kelas XII SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(3), 94-104.

Rahayuni, A. (2013). Semangat feminis dalam novel Saman karya Ayu Utami dan novel Nayla Karya Djenar Maesa Ayu: Kajian intertekstual. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Rosidi, A. (2013). Ikhtisar Sejarah Sastra Indonesia. Jakarta: Pustaka Jaya.

Salam, A., & Anwar, S. (2015). Strategi dan legitimasi komunitas sastra di Yogyakarta: Kajian sosiologi sastra Pierre Bourdieu. Widyaparwa, 42(1), 25-38. https://doi.org/https://doi.org/10.26499/wdprw.v43i1.103

Sastrawan Ode Kampung. (2007). Pernyataan Sikap Sastrawan Ode Kampung. Boemiputra, 2, 4–5.

Steele, J. E. (2014). Wars within: The story of Tempo, an independent magazine in Soeharto’s Indonesia (2nd ed.). Jakarta: Tempo Inti Media.

Utami, A. (1996). Barbie. Kalam: Jurnal Kebudayaan, 7, 29-40.

Utami, A. (2015). Saman. Jakarta: Gramedia.

Webb, J., Schirato, T., & Danaher, G. (2002). Understanding Bourdieu. New South Wales: Allen & Unwin.

Wiyatmi. (2003). Feminisme dan dekonstruksi terhadap ideologi familialisme dalam Saman karya Ayu Utami. Diksi, 10(2), 145-163.

Zamzuri, A. (2016). Bengkel sastra Balai Bahasa DIY dalam perspekstif sosiologi Piere Bourdieu. Paramasastra, 3(2), 290-303.




DOI: https://doi.org/10.26499/jk.v18i2.4690

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

 

Jalan Haluoleo, Kompleks Bumi Praja, Anduonohu, Kendari 93231

Telepon(0401) 3135289, 3135287

pos-el: kandaisultra@gmail.com

 



-->