MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MENULIS CERITA FABEL DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD SISWA KELAS VIII-C SMP NEGERI 5 TENGGARONG

NFN Jumairi

Abstract


This study aimed to increase the activity and the learning outcome of writing fabel using Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model in grade VIII-C of Smp Negeri 5 Tenggarong. It was conducted in three cycles and each cycle consisted of four stages, namely planning, action, observation, and reflection. The result showed that the use of STAD cooperative learning model in the learning of writing fable could improve grade VIII-C SMP Negeri 5 Tenggarong students’ activity and learning outcomes in academic year 2016/2017.


Keywords


activity, learning outcomes, STAD method

Full Text:

PDF

References


Alfabeta, Isjoni. 2011. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok.

Bandung: Alfabeta.

Anita Lie. 2004. Cooperative Learning, Mempraktekkan Cooperative learning

dalam Ruang-ruang kelas. Jakarta:PT Grasindo.

A.M. Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.

Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Depdikbud. 1995. Kamus Besar Bahasa Indonesia: Edisi Kedua. Jakarta: Balai

Pustaka.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Depdikbud. 2014. Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan. Pusat Kurikulum dan

Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

E. Slavin, Robert. 2008. Cooperative Learning (Teori, Riset Dan Praktek). Terjemahan Nurulita. Bandung: Nusa Media.

Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

--------. 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

--------. 2007. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

--------. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanafiah, Nanang & Cucu Suhana. 2010. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung:

Refika Aditama.

Ibrahim. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika

Sekolah UNESA.

Isjoni. 2010. Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung.

Purwanto, M. Ngalim. 2004. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja.

Sardiman. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo

Persada.

Sanjaya. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.

Jakarta: Kencana.

Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning: theory, research and practice (Terjemahan N. Yusron). London: Allymand Bacon.

Suprijono, Agus. (2010). Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suyitno, Amin. 2001. Dasar-Dsar dan Proses Pembelajaran Matematika I. Semarang: FMIPA UNESA.

Usman, Uzer. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.26499/loa.v12i1.1573

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

View My Stats

 

 

 

 

-->