PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MENULIS TEKS EKSPLANASI DENGAN PENDEKATAN KOOPERATIF MODEL STAD KELAS XI SMK NEGERI 6 SAMARINDA

NFN Alimah

Abstract


This research aims to determine the design of teaching materials and to know the implementation and effectiveness in the learning of explanation text writing. It uses the development of teaching materials and cooperative learning strategy (STAD) on 11th grade students of SMK Negeri 6 Samarinda. It is a research and development. This study brings about teaching material products proved by validator teams and education practitioners. The data analysis shows that STAD can improve the average of students’ learning outcomes and percentage of students’ mastery learning. The average is 67.93 on the first experiment of big group and 92,57 on the second experiment.


Keywords


development of teaching material, explanation text writing, STAD model.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus. 2013. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama

Asma, Nur. 2006. Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Departemen Pendidikan

Depdiknas. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 tahun 2007 tentang Standar Proses. Jakarta: Depdiknas

Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Kemendikbud. 2013. Kerangka Dasar Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Kuntjoro. 2010. Model-Model Pembelajaran. Kediri: Universitas Nusantara PGRI

Lestari, Ika. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia

Mulyasa, E. 2013. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosdakarya

Noveria, Herlinda Tyas. 2015.” Keefektifan Model Cooperative Learning Tipe Group Investigation (GI) dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Wonosari. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Prastowo, Andi. 2013. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press

Priyatni, Endah Tri. 2013. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara

Purwanto, M. Ngalim. 2014. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Slavin, Robert. E. 2010. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media

Sugiyono. 2011. Metode Pengembangan Kuantitatif Kualitatif dan RnD. Bandung: Alfabeta




DOI: https://doi.org/10.26499/loa.v13i2.1670

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

View My Stats

 

 

 

 
-->