PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN TEKS ANEKDOT DENGAN STAD DAN MAKE A MATCH PADA SISWA KELAS X SMA

NFN Suharti

Abstract


This development aims to create a product of anecdote learning model book based on STAD and Make A Match on the tenth grade senior high school students. It can be used to facilitate teachers and students to identify the structure of anecdote. It uses Research and Development/R&D of Dick and Carey’s learning model. The results show that it has fulfilled the standard validated by material expert test, linguist test, educational practitioner test, and media expert test with the average score of 92, very feasible/very good criteria. The students’ learning outcomes of the experimental group are excellent with the average of individual cognitive, individual affective, and the group affective score of 96. The students' learning outcomes of the field test group are excellent with the average of individual cognitive, individual affective, and group affective score of 97. The percentage of teachers and students’ response rate are 96%, excellent qualifications. It applies qualitative descriptive and descriptive statistical analysis. Based on the development findings, it can be concluded that the development of anecdote learning with STAD Model and Make A Match on the tenth grade senior high school students can be employed by teachers in the classroom learning.


Keywords


Anecdote Learning, STAD, Make A Match

Full Text:

PDF

References


Aris, Shoimin. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum. 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arikunto, S. 2002. Dasar-dasar Evalusi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, suharsimin. 1996. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Bumi Aksara.

Danandjaja, James.1991. Foklor Indonesia . Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013. Permendikbud No 54 tentang Standar Kompetensi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik SMA Kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Bahasa Indonesia SMA Kelas X. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016. Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah/Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan (SMA/MA/SMK/MAK) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Kemendikbud.

--------------------------, 2017. Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah/Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan (SMA/MA/SMK/MAK) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Kemendikbud.

Keraf, Gorys.2010. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Moleong, Lexy J.2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Noorniah.1997.Penerapan pembelajaran Kooperatif dengan Metode STAD pada Pengajaran Persen Kelas VI SD Ma’Arif 02 Singosari. Malang: Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Nurgiyanto, Burhan. 2014. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Purwanto, 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rohman, Muhammad dan Sofan Amri. 2013. Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sharan, Shlomo. 2014. The Handbook of Cooperative Learning “Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran untuk Memicu Keberhasilan Siswa di Kelas”. Yogyakarta: Istana Media.

Sitepu. 2014. Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan, Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

____________2010. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Alfabetha.

____________2016. Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabetha.

Trianto. (2011) .Model-model pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivitis. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Wiguna, Guntur. 2014. Koleksi Humor Gus Dur. Jakarta: Narasi.

Yamin, Martinis. 2013. Strategi&Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Referensi (GP Press Group).




DOI: https://doi.org/10.26499/loa.v14i1.1683

DOI (PDF): https://doi.org/10.26499/loa.v14i1.1683.g914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
View My Stats -->