Pemanfaatan Gim Edukatif “I Can Do” Sebagai Upaya Meningkatkan Literasi Selama Pandemi

Chris Setiawan Adi Putra, Aninditya Sri Nugraheni

Abstract


The weakening level of literacy among schoolchildren has resulted in a slowing of the increase in literacy in Indonesia. The purpose of this research is to find out how effective a person is in utilizing electronic media such as the “I Can Do” game application, especially during the pandemic in order to increase literacy. The method used in this research is descriptive qualitative research which produces a statement that the educational game application "I Can Do" is able to arouse children's enthusiasm for learning, especially during the pandemic period so that the literacy culture that the nation has aspired to approach its main goal.


Keywords


literacy; educative game; I Can Do

Full Text:

PDF

References


Prastowo, A. (2017). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Yogyakarta: Prenadamedia Group.

Kadir. A, Asrohah. H. (2014). Pembelajaran Tematik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Syaifudin, M. (2017). “Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta” Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah. 2(2): 139-144

Omeri, N. (2015). “Pentingnya Pendidikan dalam Dunia Pendidikan” Manajer Pendidikan. Vol. 9 (3): 464-465

Mulyo Teguh. (2017). Aktualisasi Kurikulum 2013 di sekolah dasar melalui gerakan literasi sekolah untuk menyiapkan generasi unggul dan berbudi pekerti. Hal. 18-26

Simanjuntak S.Y dan Ksimartini. (2020). Respon pendidikan dasar terhadap kebijakan pembelajaran jarak jauh selama pandemi covid 19 di Jawa Tengah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 6(3): 308-316

Rohman. S. (2017). Membangun Budaya Membaca pada anak melalui program gerakan literasi sekolah. Jurnal pendidikan dan pembelajaran dasar. 4 (1): 151-174

Fitriyani, Y. Fauzi, I. Sari. M.Z. (2020). Motivasi belajar pada pembelajaran daring selama pandemik covid 19. Jurnal Kependidikan. Vol. 6(2): 154-175

Aghittara, AO. (2016). Peningkatan keterampilan menulis cerita fiksi melalui metode eksplorasi membaca siswa kelas IV. Jurnal pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Pradana, BH. (2017). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Habitus Literasi Siswa Di Sma Negeri 4 Magelang. (Skripsi). Semarang (ID): Universitas Negeri Semarang

Komara. E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. 4 (1): 17-26.




DOI: https://doi.org/10.26499/mm.v19i1.3305

Refbacks

  • There are currently no refbacks.