Analisis Komparatif Tata Bahasa Struktural Amerika dan Tata Bahasa Generatif Transformasional

Azhar Umar

Abstract


Abstrack:

This paper attempts to explore and compare two grammar school is phenomenal and the most attention linguists in decades , the flow of American Structural Grammar ( TSA ) and Transformational Generative Grammar (TGT ). Both the grammar school has a very sharp distinction paradigm of language and assessment/analysis language. TSA pioneered Bloomfield moved from psychological behaviorism and logical positivism argue that human behavior can be explained by external circumstances and the truth can only be accepted as far as concrete and empirically tested . Therefore, TSA was very concerned about the corpus (data speech) language because that is empirical, most objective , and easily observed directly Meanwhile , TGT, which led Noam A. Chomsky, the mentalism-based psychology. TGT is of the opinion that the language is not the same as the corpus. Language is a system and a corpus of speech is only a manifestation of the system language. TSA stance, the study of language should be able to describe the language as it is, ie, as it is used objectively-empirically by the user of the language is not as it should be (Oka and Suparno, 1994:297). From these figures it can be affirmed that the TSA has focused on the description and classification of data language performance (performance) through the use of the principle of direct subordinate element analysis (immediate constituent), According to IGT, any science that developed at the end should have a more distant destination, not just describe and classify the language of assessment data.

Key words : performance studies and language competence

Abstrak :
Tulisan ini mencoba menelusuri dan membandingkan dua aliran tata bahasa yang fenomenal dan yang paling menyita perhatian para linguis dalam beberapa dekade, yakni aliran Tata Bahasa Struktural Amerika (TSA) dan Tata Bahasa Generatif Transformasional (TGT). Kedua aliran tata bahasa ini memiliki perbedaan paradigma yang sangat tajam mengenai bahasa dan pengkajian/analisis bahasa. TSA yang dipelopori Bloomfield beranjak dari psikologi behaviorisme dan logika positivisme yang berpikiran bahwa perilaku manusia bisa diterangkan berdasarkan situasi-situasi eksternal dan kebenaran hanya diterima sejauh dapat diuji secara konkret dan empirik. Karena itulah, TSA sangat memerhatikan korpus (data ujaran) bahasa karena hal itulah yang empirik, paling objektif, dan mudah diamati secara langsung Sementara itu, TGT, yang dimotori Noam A. Chomsky, berbasis psikologi mentalisme. TGT berpendirian bahwa bahasa tidak sama dengan korpus. Bahasa adalah sistem dan korpus ujaran hanya manifestasi dari sistem bahasa itu. TSA berpendirian, penelitian bahasa harus mampu menggambarkan bahasa sebagaimana adanya, yakni sebagaimana ia dipakai secara objektif-empirik oleh pemakai bahasa bukan sebagaimana seharusnya (Oka dan Suparno, 1994:297). Dari gambaran ini dapat ditegaskan bahwa TSA memusatkan perhatiannya pada pendeskripsian dan pengklasifikasian data performansi bahasa (performance) melalui penggunaan prinsip analisis unsur bawahan langsung (immediate constituent), Menurut TGT, setiap ilmu yang berkembang pada akhirnya harus mempunyai tujuan yang lebih jauh, tidak hanya sekedar mendeskripsikan dan mengklasifikasikan data pengkajian bahasa.

Kata-kata kunci: studi performansi dan kompetensi bahasa


Full Text:

PDF

References


Alwasilah, A. Chaedar, Beberapa Madhab dan Dikotomi Teori Linguistik, Bandung: Angkasa, 1985

Bloomfield, Leonard, Linguistic Aspect of Science dalam International Encyclopedia of Unified Science, Chicago: The university of Chicago, 1939

Chomsky, Noam, Syntactic Structures, Mouton: The Hague, 1957

Chomsky, Noam, Language and Mind, New York: Harcourt Brace Javanovich, 1968

Oka, I.G.N. dan Suparno, Linguistik Umum, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1994

Oller, John W.J.R. and Jack C. Richards (ed), Focus on the Learner: Pragmatic Perspectives for the Language Teacher, Massachusetts: Newbury House Publishers, 1973

Simanjuntak, Mangantar, Pengantar Psikolinguistik Moden, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia, 1987




DOI: https://doi.org/10.26499/mm.v11i1.1009

Refbacks

  • There are currently no refbacks.