Pembelajaran Menulis Naskah Drama dengan Strategi Menulis Terbimbing

Agus Mulia

Abstract


The main purpose of writing a drama script is to be read by the reader and as a guide for people who will play a drama. Drama scripts which follow the rules of writing, will make the readers become easier to understand the contents of the script. The main object of this research is the product of learning guidelines for writing drama scripts that have been practiced for participants in the drama script writing class (KMND). The research subjects were 25 KMND students at the Balai Bahasa Sumatera Utara (North Sumatera Language Center). The results of this study were drama manuscripts written by the participants of the KMND class which were  assessed and analyzed based on the structure and elements of the drama script. Data was collected using the following methods: (1) observation, (2) interviews, (3) questionnaires, and (4) documentation. Data analysis includes data reduction activities, data presentation, and drawing conclusions.


Keywords


Writing Guidelines; Drama Scripts; Guided Writing Strategies

Full Text:

PDF

References


Achmad, A Kasim. 1983. “Posisi Teater Masa Kini di Indonesia” dalam Bagi Masa Depan Teater Indonesia. Bandung. Granesia.

Anirun, Suyatna. 1998. Menjadi Aktor. Bandung: Studiklub Teater Bandung.

Bachmid, Talha. 1998. Tradisi Lisan dan Bahasa Drama dalam Metodologi Kajian Tradisi Lisan: Yayasan Obor Indonesia dan Asosiasi Tradisi Lisan.

Borg, Gall, & Gall. 2003. Educational Research: An Introduction. United State America: Pearson.

Dananjaya, James. 1983. Fungsi Teater Rakyat Bagi Kehidupan Masyarakat Indonesia. (Ketoprak/Dagelan Siswo Budoyo Sebagai Suatu Kasus Studi), dalam Edi Sedyawati. Sapardi Djoko Damono, ed. Seni Dalam Masyarakat Indonesia. Bunga Rampai. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Endraswara, Suwardi, 2003. Membaca, Menulis, Mengajarkan Sastra. Yogyakarta: Kota Kembang.

Endraswara, Suwardi. 2011. Metode Pembelajaran Drama. Yogyakarta: CAPS.

Harymawan, RMA. 1988. Dramaturgi. Bandung: CV Rosda.

Koentjaraningrat. 1993. Metode-metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia.

Kusniarti, Tuti & Fauzan. 2009. Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Naskah Drama dengan Strategi Menulis Terbimbing (SMT) dalam Upaya Peningkatan Kreativitas Sastra Siswa SMA di Malang (Laporan Hasil Penelitian). Universitas Muhammadiyah Malang. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

(https://onesearch.id/Record/IOS1.INLIS000000000226182)

Muhammad, Adam Nur. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIII SMP Persatuan Krembung Menggunakan Program Android Studio.

(http://riset.unisma.ac.id/index.php/NOSI/article/download/4356/3885)

Mulia, Agus (ed.). 2009. Raja Tebalek: 10 Naskah Drama Teater ‘O’. Medan: Teater ‘O’ Universitas Sumatera Utara.

Nashir, MJA. 2001. Membela Anak dengan Teater. Yogyakarta: Kepel Press.

Puji P, Farida, 2008. Mengenal Drama Teknik Menulis Naskah Drama, Yogyakarta: PT Citra Aji Parama.

Rendra. 2000. Tuyul Anakku: Drama Musikal Anak-anak. Yogyakarta: Kepel Press.

Rendra. 2007a. Seni Bermain Drama. Jakarta: Penerbit Burungmerak Press.

Rendra, 2007b. Seni Drama untuk Remaja. Jakarta: Burung Merak Press.

Rofi’uddin. 1997. Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Strategi Menulis Terbimbing Siswa Kelas II SMP Negeri I Peringin Kabupaten Balangan. Tesis Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang. (tidak diterbitkan)

Satato, Soediro. 2012. Analisis Drama dan Teater (Jilid 2). Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Sugiyono. 20170. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tambajong, Japi. 1981. Dasar-Dasar Dramaturgi. Bandung: Pustaka Prima.

Saroengallo, Tino. 2008. Dongeng Sebuah Produksi Film. Jakarta: Gramedia.

Satoto, Seodiro. 2012. Analisis Drama dan Teater. Jogyakarta : Penerbit Ombak.

Sumardjo, Jacob. 1992. Perkembangan Teater Modern dan Sastra Drama Indonesia. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Waluyo, Herman J. 2001. Drama: Teori dan Pengajarannya. Yogyakarta: Hani

Wardoyo, Sigit Mangun. 2013. Teknik Menulis Puisi: Panduan Menulis Puisi untuk Siswa, Mahasiswa, Guru, dan Dosen.Yogyakarta: Graha Ilmu




DOI: https://doi.org/10.26499/mm.v19i2.4037

Refbacks

  • There are currently no refbacks.