PENGEMBANGAN WEB GIFFT.ME SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Kanaya Afflaha Nissa

Abstract


Today's rapid technological developments have an effect on the learning process as well as on learning materials and the way in which material is delivered in the process of teaching and learning activities. While learning media that utilize technological developments can provide a knowledge of learning experiences that attract attention and curiosity and improve student achievement, all of these are the objectives of this development research. The researcher wants to describe the design of the gift.me web, and to find out the effectiveness of using the gift.me web as a medium for learning Indonesian. The model used in this development research is the ADDIE model (analyze stage, design stage, development stage, implementation stage, and evaluation stage). The data in this study were collected by means of document recording and questionnaires. Then the researcher analyzed the data using qualitative descriptive analysis and quantitative descriptive analysis. From this research, it was found that creating a gift.me web is very easy to design, and the gift.me web is an effective web used for Indonesian language learning media.


Keywords


Web Gifft.Me; Learning Media; Development Indonesian

Full Text:

PDF

References


Anshori. Sodiq. 2018. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya.

Asmarani. Dewi. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI Berbasis Android. Proposal skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Astuti. Sastika Widi. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kata Bergambar (Flash Card) Untuk Melatih Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 SD/MI. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Asyhar, R. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Refrensi Jakarta.

Bustomi. Tommy. dkk. 2013. Aplikasi Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Multimedia. SEBATIK STMIK WICIDA.

Divayana, D. G. H., Suyasa, P. W. A., & Sugihartini, N. 2016. Pengembangan media pembelajaran berbasis web untuk matakuliah kurikulum dan pengajaran di jurusan pendidikan teknik informatika Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI. Vol. 5. No. 3.

Hardiyanto. Deni. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer, Jurnal Ilmu Pendidikan.

Herayanti, L., Fuaddunnazmi, M., & Habibi, H. 2017. Pengembangan media pembelajaran berbasis moodle pada mata kuliah fisika dasar. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. Vol. 1. No. 3.

Lim, S. H. 2017. Hubungan kepimpinan instruksional, budaya organisasi dan organisasi pembelajaran di sekolah berprestasi tinggi di Malaysia. Doctoral dissertation. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mardati, Asih dan M.N., Wangit. 2015. Pengembangan Media Permainan Kartu Gambar dengan Teknik Make A Match untuk Kelas 1 SD. Jurnal Prima Edukasia. Vol. 3. No. 2.

Nazir. 2011. Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Parmiti. Desak Putu. dkk. 2020. “Pengembangan Media Kartu Bergambar Berorientasi Pendidikan Karakter pada Mata Pelajaran Bahasa Bali”. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 8 No. 1. Januari.

Pratama. Fajar Sukma. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Website. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol. 4. No. 2. Agustus.

Rusman. 2012. Belajar dan pembelajaran berbasis komputer. Bandung: Alfabeta.

Santoso. Agus Dwi. dkk. 2016. Pengembangan Website Pembelajaran Interaktif Untuk Mendukung Blended Learning Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMP Negeri 3 Banjar. e-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan. Vol. 5. No. 2.

Tambunan, N. 2016. Pengaruh strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. Vol. 6. No. 3.

Tegeh, I.M., dkk. 2015. Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan dengan Model ADDIE. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:yuBE7- FUnNgJ:eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/senari/article/download/507/352/+&cd=6& (diakses 22 Desember 2021).

Yektyastuti. dkk. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA, Jurnal Internasional-Jurnal Online LIPI. Vol 2. No. 1.




DOI: https://doi.org/10.26499/mm.v21i1.4450

Refbacks

  • There are currently no refbacks.