PENGARUH MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA SMK

Marista Dwi Rahmayantisa, Farida Yufarlina Rosita

Abstract


The audio-visual learning media is a learning media with moving pictures and sound, which can attract learners to learning. This study aims to describe the effect of using audio-visual media on the explanatory text writing skills of vocational high school students. The population of this research was all students XI SMK Ar-Rahman Kediri with a total of 106 students. The research method used is a quasi-experimental research method (Quasi Experiment) with a pretest-posttest nonequivalent-group design. Samples were taken to represent the population using a purposive sampling technique. The data analysis technique used is the t-test technique (t-test). The purpose of using the t-test is to find out the difference between the two values. Based on the inferential statistical data analysis, namely the t-test post-test of the control and experimental groups, the t value bigger than t table, so that Ho is rejected and Ha is accepted. Thus it can be concluded that there is a significant level of effect (5%) of the use of audio-visual media on the explanatory text writing skills of class XI students.

Keywords


Audio-Visual Media; Explanatory Text Writing Skills

Full Text:

PDF

References


Andyani, N., Saddhono, K., & Mujyanto, Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Audiovisual pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Basastra: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 4(2), 161–174.

Ansoriyah, S., & Rahmat, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Populer Mahasiswa Melalui Pendekatan Whole Language dengan Pembuatan Media Story Board. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 29–46. https://doi.org/10.21009/aksis.020103

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Rajawali Press.

Damayanti, W. (2022). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pembahas: Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 1(2), 141–150.

Karo-Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM, VII(1), 91–96.

Mahsun. (2014). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. PT. Raja Grafindo Persada.

Mardiyah. (2016). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Melalui Kemampuan Mengembangkan Struktur Paragraf. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–22.

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Gaung Persada Press.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72. http://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/index

Restuti. (2013). Mandiri Bahasa Indonesia. Erlangga.

Rosita, F. Y. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Pembelajaran Berbicara bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 25–37. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2445

Samsinar, S. (2019). Urgensi Learning Resources ( Sumber Belajar ). Jurnal Kependidikan, 13(2), 194–205.

Sardila, V. (2015). Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui Kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi : Sebuah Upaya Membangun Ketrampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. An-Nida’: Jurnal Pemikiran Islam, 40(2), 110–117. https://scholar.google.co.id

Sari, E. P., Trianto, A., & Utomo, P. (2020). Kesulitan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 4(3), 292–302.

Setiawan, D., Hartati, T., & Sopandi, W. (2019). Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar Melalui Model Read, Answer, Disscuss, Explain, and Create. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV(1), 1–16.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Alfabeta.

Susilana, R. (2007). Media Pembelajaran. CV. Wacana Prima.

Susilo, J. (2017). Pembelajaran Memproduksi Teks Eksplanasi Kompleks Menggunakan Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Siswa SMK. Deiksis : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 76. https://doi.org/10.33603/deiksis.v4i2.501

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbiyah, 11(1), 131–144.




DOI: https://doi.org/10.26499/mm.v21i1.5247

Refbacks

  • There are currently no refbacks.