Penerapan Bahasa Persuasif dalam Mengikis Insecure Remaja di Kota Palu

Ulinsa Ulinsa, Ali Karim, Idris Pattekai, Efendi Efendi, Mutmainah Mutmainah

Abstract


This research examines the implementation of persuasive language in eroding insecurity for youth in Palu City. From the perspective of adolescent psycholinguistics who experience insecurity teenagers who have high ideals and want a successful future. This research aims to; 1) describe the types of educational persuasive language in eroding insecure for adolescents in the city of Palu, 2) describe the causal factor of insecure wrong education for youth in Palu city, and 3) describe the results of implementing persuasive language in eroding insecure for youth in Palu city. This research is presented in a qualitative form. The instrument used in collecting data in this paper is a mobile phone recorder. The type of data in this paper is written data and the source of the data is obtained from oral and written utterances from researchers toward experienced adolescents insecure in the city of Palu. Data collection techniques are carried out through stages; 1) observation, 2) interview, and 3) documentation. Technical data analysis was carried out through the following stages: 1) data collection, 2) data reduction, 3) data classification, and 4) conclusion. The results of the study show that 1) types of persuasive language in education erode insecurity in adolescents in the city of Palu including (1) persuasive education to invite/persuade, (2) persuasive education to urge/order, and (3) persuasive education to influence. 2) causal factors insecure for adolescents in the city of Palu, namely (1) educating by pampering, (2) educating with violence, and 3) the results of implementing persuasive language in eroding insecure in adolescents in the city of Palu it was declared successful from the 20 youths who were sampled. Implementation of the use of persuasive language in eroding insecurity in adolescents in the city of Palu was declared successful because the 20 youths who were sampled it was stated that they were able to revive their self-confidence by showing self-confidence in the form of work.

 

Abstrak

Penelitian ini mengkaji implementasi bahasa persuasif dalam mengikis insecure bagi remaja di kota Palu. Dari perspektif psikolinguistik remaja yang mengalami insecure pada dasarnya remaja yang memiliki cita-cita yang tinggi dan menginginkan masa depan yang sukses. Penelitian ini bertujuan untuk; 1) mendeskripsikan jenis bahasa persuasif pendidikan dalam mengikis insecure bagi remaja di kota Palu, 2) mendeskripsikan faktor-faktor penyebab insecure pendidikan yang salah bagi remaja di kota Palu, dan 3) mendeskripsikan hasil implementasi bahasa persuasif dalam mengikis insecure bagi remaja di kota Palu. Penelitian ini disajikan dalam bentuk kualitatif. Instrumen yang digunakan dalam menggumpulkan data pada makalah ini adalah alat rekam telpon genggam. Jenis data pada makalah ini adalah data tertulis dan sumber data diperoleh dari tuturan lisan dan tulisan dari peneliti terhadap remaja yang mengalami insecure di kota Palu. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui tahapan; 1) obesrvasi, 2) wawancara, dan 3) dokumentasi. Teknis analisis data dilakukan melalui tahapan :1) pengumpulan data, 2) reduksi data, 3) klasifikasi data, dan 4) penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) jenis bahasa persuasif pendidikan dalam mengikis insecure pada remaja di kota Palu meliputi (1) persuasif pendidikan mengajak/membujuk, (2) persuasif pendidikan menghimbau/memerintah, dan (3) persuasif pendidikan memengaruhi. 2) faktor-faktor penyebab insecure bagi remaja di kota Palu, yakni (1) mendidik dengan memanjakan, dan (2) mendidik dengan kekerasan, dan 3) hasil implementasi bahasa persuasif dalam mengikis insecure pada remaja di kota Palu dinyatakan berhasil dari 20 orang remaja yang dijadikan sampel. Impelementasi pemanfaatan bahasa persuasif dalam mengikis insecure kepada remaja di kota Palu dinyatakan berhasil karena dari 20 orang remaja yang dijadikan sampel dinyatakan dapat memunculkan kembali rasa percaya dirinya dengan menunjukkan rasa percaya diri dalam bentuk karya.


Keywords


implementasi; bahasa persuasif; insecure; remaja; kota Palu

Full Text:

PDF

References


Andayu, A. A., Rizkyanti, C. A., & Kusumawardhani, S. J. (2019). Peran insecure attachment terhadap kekerasan psikologis dalam pacaran pada perempuan remaja akhir. PSYMPATHIC: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 181-190.

https://doi.org/10.15575/psy.v6i2.5231

Awalludin, A. (2018). Efektivitas Model Decision Making dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Persuasif Siswa Kelas X SMK Trisakti Baturaja. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 159-167.

https://doi.org/10.32502/jbs.v2i1.923

Crandall, J., Coatsworth-Puspoky, R., Schlegel, K., Beker, L., McLelland, V. C., & Martin, L. S. (2022). Implementing Gentle Persuasive Approaches dementia education for staff on in-patient medicine units: A program evaluation. Dementia, 21(4), 1173-1199. https://doi.org/10.1177/14713012211070148

Dayter, D., & Messerli, T. C. (2022). Persuasive language and features of formality on the r/ChangeMyView subreddit. Internet Pragmatics, 5(1), 165-195. https://doi.org/10.1075/ip.00072.day

Fauziyyah, S. I. (2021). POLA ASUH ANAK DARI PERSPEKTIF SOSIAL BUDAYA [Preprint]. Open Science Framework.

https://doi.org/10.31219/osf.io/z2qns

Fristian, A. Y., Astuti, R. D., & Ahyani, L. N. (2022). Dating Violence Ditinjau dari Kontrol Diri dan Insecure Attacment Pada Remaja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(2), 412-422.

https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.8086

Golontalo, D., Efendi, A., Yotolembah, A. N. I. G., Sayuti, S. A., Supriyadi, H., & Kusmiatun, A. (2023). Mantende Mamongo: Makna simbolik dalam upacara adat lamaran Suku Pamona di Kabupaten Poso (Mantende Mamongo: Symbolic meaning in the traditional proposal ceremony of the Pamona Tribe in Poso Regency). KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(1), 251-268. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/kembara.v9i1.24015

Gregor, M., & Mlejnková, P. (2021). Explaining the Challenge: From Persuasion to Relativisation. In M. Gregor & P. Mlejnková (Eds.), Challenging Online Propaganda and Disinformation in the 21st Century (pp. 3-41). Springer International Publishing.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-58624-9_1

Hakim, A. R. (2021). Insecure dalam ilmu psikologiditinjau dari perspektif Al-quran. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM.

Holmes, M. R., Berg, K. A., Bender, A. E., Evans, K. E., Kobulsky, J. M., Davis, A. P., & King, J. A. (2022). The Effect of Intimate Partner Violence on Children's Medical System Engagement and Physical Health: A Systematic Review. Journal of Family Violence.

https://doi.org/10.1007/s10896-021-00291-4

Laila, Z., Wahyunengsih, W., & Nugraha, A. F. (2022). The Role of Religious Instructors at Jami' Bintaro Jaya Mosque in Overcoming Insecurity Among Teenagers in The Pondok Betung Village. Indonesian Journal of Learning Studies, 2(1), 31-39.

Ligina, N. L., Mardhiyah, A., & Nurhidayah, I. (2018). Peran orang tua dalam pencegahan kekerasan seksual pada anak sekolah dasar di Kota Bandung. Ejournal Umm, 9(2), 109-118.

Malau, I. I. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Kemampuan Berpidato Persuasif Dengan Tingkat Percaya Diri Siswa Kelas 9 Smpn 22 Jakarta Barat. Language : Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(2), 232-239.

https://doi.org/10.51878/language.v1i2.848

Maluda, V. (2014). Representasi Kekerasan pada Anak (Analisis Semiotik pada Film Alangkah Lucunya Negeri Ini karya Deddy Mizwar). Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).

Maslow, A. (1942). The dynamics of psychological security-insecurity. Character & Personality; A Quarterly for Psychodiagnostic & Allied Studies, 10, 331-334.

https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1942.tb01911.x

Meliana, D., Tanudjaja, B. B., & Kurniawan, D. (2020). Perancangan komik digital tentang insecurity pada kehidupan sosial kepribadian introvert bagi remaja usia 15-21 Tahun. Jurnal DKV Adiwarna, 2(17), 9.

Miftakhuddin, M. (2021). Pendekatan penelitian pendidikan: Tinjauan dari perspektif filsafat ilmu [Preprint]. PsyArXiv.

https://doi.org/10.31234/osf.io/dps8n

Munirah. (2015). Pengembangan Menulis Paragraf. Deepublish.

Mu'awwanah, U. (2017). Perilaku Insecure Pada Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(01), 47-58.

Neuwelt-Kearns, C., Nicholls, A., Deane, K. L., Robinson, H., Lowe, D., Pope, R., Goddard, T., van der Schaaf, M., & Bartley, A. (2022). The realities and aspirations of people experiencing food insecurity in Tāmaki Makaurau. Kōtuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online, 17(2), 135-152.

https://doi.org/10.1080/1177083X.2021.1951779

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.

Oyebode, O., Ndulue, C., Mulchandani, D., A. Zamil Adib, A., Alhasani, M., & Orji, R. (2021). Tailoring Persuasive and Behaviour Change Systems Based on Stages of Change and Motivation. Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1-19.

https://doi.org/10.1145/3411764.3445619

Posey-Maddox, L., de ROYSTON, M. M., Holman, A. R., Rall, R. M., & Johnson, R. A. (2021). No Choice Is the "Right" Choice: Black Parents' Educational Decision-Making in Their Search for a "Good" School. Harvard Educational Review, 91(1), 38-61.

https://doi.org/10.17763/1943-5045-91.1.38

Pratiwi, M. R., Boer, K. M., Dyatmika, T., & Yusriana, A. (2021). The Identification of Persuasive Educational Message About Covid-19 Issue in New Media. Mediator: Jurnal Komunikasi, 14(1), 1-15.

https://doi.org/10.29313/mediator.v14i1.7663

Rahmat, S. P. N. (2021). Transformasi Dokumen Komunikasi Visual Sampul Buku Digital Dalam Metode Penelitian Kualitatif Perspektif Sosial Budaya Bidang Desain Komunikasi Visual. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 10(1), 172. https://doi.org/10.24114/gr.v10i1.25272

Saefudin, A., Ridwana, S., & Yulistianti, H. (2021). Kekerasan Anak Pada Keluarga Buruh di Jepara Perspektif Pendidikan Islam. JUPIIS: JURNAL Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 13(1), 48.

https://doi.org/10.24114/jupiis.v13i1.19342

Simamora, L., & Simamora, H. J. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Pendidikan Bahasa Indonesia Dan Sastra (Pendistra), 92-102. .https://doi.org/10.54367/pendistra.v4i2.1617

Syamsudin, A. (2014). Pengembangan instrumen evaluasi non tes (informal) untuk menjaring data kualitatif perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).

https://doi.org/10.21831/jpa.v3i1.2882

Talbot, M. (Ed.). (2019). Language and power in the modern world. Edinburgh University Press.

Zhai, X., Zhang, R., Sheng, H., Wang, J., Zhu, Y., Lu, Z., Li, Z., Huang, X., Li, H., & Lu, G. (2021). Direct Observation of the Light-Induced Exfoliation of Molybdenum Disulfide Sheets in Water Medium. ACS Nano, 15(3), 5661-5670.

https://doi.org/10.1021/acsnano.1c00838




DOI: https://doi.org/10.26499/rnh.v12i1.5209

Refbacks

  • There are currently no refbacks.