Indonesian Language Teachers' Skills to Write Academic Articles in Reputable Journals

Indrya Mulyaningsih, Nurul Azmi, Bagaskara Nur Rochmansyah, Nana Priajana

Abstract


Teachers are fundamentally required to have pedagogical, personality, social, and professional competencies. One of their continuing professional competencies is to conduct academic publications. This study aims to explore academic publications in journals conducted by Indonesian language subject teachers at the high school level in Three Regions of Cirebon and the factors affecting them. The data were obtained by interviewing 138 out of 152 teachers because some school principals did not allow the interview and no permission letter from the National Unity and Political Agency, especially in Cirebon City. The interview results show that 35% of teachers have never published in Academic journals. This condition is partly due to the following factors: a) time, b) the purpose of the journal, c) lack of confidence, d) difficulty in researching online, e) age approaching retirement, f) technology stuttering, g) not accustomed to writing, h) lack of motivation, i) need approval from the supervisor, j) lack of knowledge on how to create an article, k) there is no demand and l) availability of funds. Therefore, there needs to be efforts from several parties, especially the school community. For example, the Subject Teacher Conference (MGMP) activities can also be utilized to introduce and familiarize teachers with Academic publications. School principals provide facilities for teachers to be able to conduct academic publications.

 

Abstrak

Guru pada dasarnya dituntut memiliki kompetensi pedagogik, kepribadian, sosial, dan profesional. Salah satu kompetensi profesional berkelanjutan mereka adalah melakukan publikasi akademik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui publikasi akademik pada jurnal yang dilakukan oleh guru mata pelajaran bahasa Indonesia tingkat SMA di Wilayah III Cirebon dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Data diperoleh dengan mewawancarai 138 dari 152 guru karena beberapa kepala sekolah tidak mengizinkan wawancara dan tidak ada surat izin dari Badan Kesatuan Bangsa dan Politik khususnya di Kota Cirebon. Hasil wawancara menunjukkan bahwa 35% guru belum pernah mempublikasikan di jurnal Akademik. Kondisi ini antara lain disebabkan oleh beberapa faktor berikut: a) waktu, b) tujuan jurnal, c) kurang percaya diri, d) kesulitan melakukan riset online, e) usia mendekati pensiun, f) gagap teknologi, g) belum terbiasa untuk menulis, h) kurangnya motivasi, i) perlu persetujuan dosen pembimbing, j) kurangnya pengetahuan tentang cara membuat artikel, k) tidak ada permintaan dan l) ketersediaan dana. Oleh karena itu, perlu adanya upaya dari beberapa pihak khususnya warga sekolah. Misalnya saja kegiatan Konferensi Guru Mata Pelajaran (MGMP) juga dapat dimanfaatkan untuk mengenalkan dan membiasakan guru terhadap publikasi Akademik. Kepala sekolah memberikan fasilitas kepada guru untuk dapat melakukan publikasi akademik


Keywords


Indonesia; scientific journals; professional competence; Region III Cirebon

Full Text:

PDF

References


Anugraheni, I. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Penulisan Karya Ilmiah. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(1), 59-65.

Alfita, L., Kadiyono, A. L., Nguyen, P. T., Firdaus, W., & Wekke, I. S. (2019). Educating the External Conditions in the Educational and Cultural Environment. International Journal of Higher Education, 8(8), 34-38.

Atma, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Berbasis Pendidikan Karakter. Bada'a: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 31-43. https://doi.org/10.37216/badaa.v1i1.242

Bona, J., Hayun, S., & Sibua, A. (2021). Kerja Sama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SD BPD Podimor Padange Kecamatan Morotai Jaya Kabupaten Pulau Morotai. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(1), 25-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.4421163

Caswita. (2020). Forum Gumeulis: Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menulis Karya Ilmiah di Kota Tasikmalaya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 8(1), 418-429.

https://doi.org/10.36052/andragogi.v8i1.122

Chigbu, G. U., Emelogu, N. U., Egbe, C. I., Okoyeukwu, N. G., Eze, K. O., Nwafor, C. K., Patrick, C. P., Okon, O. E., Agbo, P. A., & Okwo, F. A. (2023). Enhancing ESL Students' Academic Achievement in Expository Essay Writing Using Digital Graphic Organisers: A Mixed-Methods Research. Heliyon, 9(5), e15589. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15589

Choy, L. T. (2014). The Strengths and Weaknesses of Research Methodology: Comparison and Complimentary between Qualitative and Quantitative Approaches. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS, 19(4), 99-104.

https://doi.org/10.9790/0837-194399104

Davy Tsz Kit, N. G., Luo, W., Chan, H. M. Y., & Chu, S. K. W. (2022). Using Digital Story Writing as A Pedagogy to Develop AI Literacy Among Primary Students. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100054. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100054

Fauzah, H., & Maharani, M. (2022). Pengetahuan Sosial di Madrasah Tsanawiyah Persiapan Negeri 4 Medan. Jurnal Ansiru Rai, 6(2), 104-115.

https://doi.org/10.30821/ansiru.v6i2.14643

Fitria, A. Z. (2023). Maladaptasi Guru terhadap Penggunaan Teknologi Pembelajaran di Era Digital (Studi pada Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Ciamis). Prosiding Seminar Antarbangsa, 3, 1349-1362.

Frankenberg-Garcia, A., Pinto, P. T., Bocorny, A. E. P., & Sarmento, S. (2022). Corpus-Aided EAP Writing Workshops to Support International Scholarly Publication. Applied Corpus Linguistics, 2(3), 100029. https://doi.org/10.1016/J.ACORP.2022.100029

https://doi.org/10.1016/j.acorp.2022.100029

Giba, J. (2014). Developing Skills in Scientific Writing. Spain: Lenoir Ediciones.

Hadi, N., Meiji, N. H. P., Kurniawati, E., & Pebrianto, M. (2022). Penguatan Kemampuan Menulis Guru SMAN 1 Tulungagung melalui Pelatihan Karya Tulis Ilmiah. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 2(6), 515-523. https://doi.org/10.17977/um063v2i6p515-523

Hurlock, E. (2015). Development Psychology (terjemahan Istiwidayanti). Erlangga.

Ismail, M., & Anwar, K. (2021). Kebijakan dan Strategi Peningkatan Kompetensi Guru Serta Relevansinya terhadap Mutu Lulusan yang Islami. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 15-25. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1177

Joob, B., & Wiwanitkit, V. (2019). lagiarism in Academic Publication. Archivos de La Sociedad Española de Oftalmología (English Edition), 94(2), e9. https://doi.org/10.1016/J.OFTALE.2018.10.010

https://doi.org/10.1016/j.oftale.2018.10.010

Kasim, H., & Antwi, S. K. (2015). Qualitative and Quantitative Research Paradigms in Business Research: A Philosophical Reflection. European Journal of Business and ManagementOnline), 7(3), 217-225.

Kementerian Pendidikan Nasional Direktorat Pembinaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan. (2011). Pembinaan dan Pengembangan Profesi Guru Buku 4. Kementerian Pendidikan Nasional Direktorat Pembinaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Komiah, Suhartono, & Gumono. (2020). Kompetensi Guru Bahasa Indonesia di SMP Negeri Simpang Kosgoro Kabupaten Musi Rawas. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 107-115. https://doi.org/10.33369/diksa.v6i2.9692

Koster, M., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017). Professional Development of Teachers in The Implementation of A Strategy-Focused Writing Intervention Program for Elementary Students. Contemporary Educational Psychology, 49, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.10.002

Li, J., & Mak, L. (2022). The Effects of Using an Online Collaboration Tool on College Students' Learning of Academic Writing Skills. System, 105, 102712. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102712

Li, Y., & Flowerdew, J. (2020). Teaching English for Research Publication Purposes (ERPP): A Review of Language Teachers' Pedagogical Initiatives. English for Specific Purposes, 59, 29-41. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.03.002

Lindsay, D. R. (2011). Scientific Writing = Thinking in Words. Australia: Criso Publishing.

https://doi.org/10.1071/9780643101579

Ludiana, F. (2012). Hambatan Guru Sekolah Dasar dalam Menulis Karya Tulis Ilmiah di Kecamatan Kebasen Kota Banyumas. Universitas Negeri Yogyakarta.

Mack, C. A. (2018). How to Write a Good Scientific Paper? Society of Photo- Optical Instrumentation Engineers.

https://doi.org/10.1117/3.2317707

Marto, H. (2019). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Menulis Karya Ilmiah di Kabupaten Tolitoli. Bomba: Jurnal Pembangunan Daerah, 1(2), 84-89.

Maulidyah, S. I., & Sutardji. (2018). Studi Kemutakhiran Sumber Rujukan Dua Jurnal Perpustakaan dari Institusi yang Berbeda. Media Pustakawan, 25(1), 40-45.

Mayrita, H. (2017). Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Siswa Sekolah Dasar Melalui Teknik Objek Langsung. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 10(1), 23-32.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis. Beverly Hills: Sage Publication.

Mulyaningsih, I., Suwandi, S., Setiawan, B., & Rohmadi, M. (2018). PARMI (Production, Attention, Retention, Motivation, and Innovation): An alternative to improving scientific writing skills. Lingua Cultura, 12(4), 317-321. https://doi.org/10.21512/lc.v12i4.4159

Mulyaningsih, I., Rahmat, W., Maknun, D., & Firdaus, W. (2022). How Competence of Production, Attention, Retention, Motivation, and Innovation Can Improve Students' Scientific Writing Skills. International Journal of Language Education, 6(4), 368-385.

Murni, & Sumardjoko, B. (2015). Analisis Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru di SMK Muhammadiyah 3 dan 6 Gemolong Sragen. Universitas Muhammdiyah Surakarta.

Nadhira, A. S., Hakim, Z. R., & Vivi Yandari, I. A. (2022). Adaptasi Kebiasaan Baru Pasca Pandemi pada Pembelajaran Tatap Muka di SD Islam Al-Husna. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(2), 221-228. https://doi.org/10.30998/sap.v7i2.13957

Noorjannah, L. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru Profesional di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Jurnal Humanity, 10(1), 97-144.

Nur'aeni, I., & Mupid, H. (2021). Pentingnya Menanamkan Pendidikan Nilai di Indonesia dalam Membentuk Karakter. Jurnal Edueksos, 10(2), 195-220.

https://doi.org/10.24235/edueksos.v10i2.8868

Paimun. (2020). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menulis Artikel Melalui Workshop. Jurnal Ilmiah WUNY, 2(2), 28-35. https://doi.org/10.21831/jwuny.v2i2.34682

Pandey, P., & Pandey, M. M. (2015). Research Methodology: Tools And Techniques. Bridge Center.

Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya., Pub. L. No. 16 (2009).

Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Pub. L. No. 28 (2021).

Petunjuk Teknis Pelaksanaan Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya, Pub. L. No. 35 (2010).

Riadi, A. (2016). Pendidikan Karakter di Madrasah/Sekolah. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 14(26), 1-10.

https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i26.868

Rochanah. (2017). Peranan Keluarga Sekolah dan Masyarakat dalam Menunjang Pembelajaran yang Efektif. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1), 188-204. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1981

Rochmansyah, B. N., Mulyaningsih, I., & Itaristanti. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Surat Edaran Resmi. Litera, 21(1), 81-93. https://doi.org/10.21831/ltr.v21i1.40115

Ruliyanti, T., Sudarmin, Sumarni, W., & Ulum, M. (2021). The Development of Questionnaire Instruments Assisted by Google Form Application to Measure Students' Cep Characters on The Stem Integrated Chemistry Module. Proceedings of the 6th International Conference on Science, Education and Technology (ISET 2020), 574, 5-10.

https://doi.org/10.2991/assehr.k.211125.002

Rushing, C. J., Goransson, M., & Spinner, S. M. (2019). Publication Barriers of Oral Abstracts From the American College of Foot and Ankle Surgeons: 2010-2014. The Journal of Foot and Ankle Surgery, 58(5), 852-854. https://doi.org/10.1053/J.JFAS.2018.12.021

https://doi.org/10.1053/j.jfas.2018.12.021

Rushing, D. C., Rushing, C. J., Perez, D., & Ellis, E. (2020). Barriers to Full Text Journal Publication of Abstracts Presented at Annual AAOMS Meetings. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 78(5), 684-687. https://doi.org/10.1016/j.joms.2019.12.027

Rusmin, M. (2019). Guru adalah Pahlawan Tanpa Tanda Jasa. JIP: Jurnal Inspiratif Pendidikan, 8(2), 381-391.

Sakaria, Rapi, M., M, A., Ismail, A., & Haliq, A. (2023). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Pancasakti Makassar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 12-15. https://doi.org/10.59562/abdimas.v1i1.296

Sapri. (2018). Aplikasi Perhitungan Angka Kredit Point Pengajuan Kenaikan Pangkat Guru pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kota Bengkulu. Jurnal Media Infotama, 14(2), 79-87. https://doi.org/10.37676/jmi.v14i2.656

Sintawati, M. A., & Oktaviarini, N. (2018). Analisis Pentingnya Ompetensi Sosial Guru terhadap Pendidikan Karakter. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 1-9.

https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i2.2532

Sorrel, M. A., Olea, J., Abad, F. J., de la Torre, J., Aguado, D., & Lievens, F. (2016). Validity and Reliability of Situational Judgement Test Scores: A New Approach Based on Cognitive Diagnosis Models. Organizational Research Methods, 19(3), 506-532. https://doi.org/10.1177/1094428116630065

Suhardi, M., & Gunawan, I. M. S. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Untuk Guru di Indonesia. COMMUNITY : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 67-73. https://doi.org/10.51878/community.v1i1.556

https://doi.org/10.51878/community.v1i1.556

Sulastriyono, S., & Pradhani, S. I. (2018). Pemikiran Hukum Adat Djojodigoeno dan Relevansinya Kini. Mimbar Hukum, 30(3), 448-464. https://doi.org/10.22146/jmh.36956

https://doi.org/10.22146/jmh.36956

Supranoto, H. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa dalam Pembelajaran SMA. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 36-49. https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.141

https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.141

Pengajuan Usulan Kesetaraan Jabatan dan Pangkat bagi Guru Bukan PNS, Pub. L. No. 5229/B.B1.3/GT/2019 (2019).

Tingkat, I. N. (2020). Mengingkatkan Kemampuan Guru Menulis Karya Ilmiah dengan Menghadirkan Guru Tamu di Sekolah. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 62-76. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.411

Ula, M., Dinata, K. R., Bintoro, A., & Fuadi, W. (2023). Meningkatkan Karya Tulis Ilmiah dan Publikasi Guru di SMA Negeri 1 Lhokseumawe. Jurnal Malikussaleh Mengabdi, 2(1), 277-282.

https://doi.org/10.29103/jmm.v2i1.12357

Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003).

Guru dan Dosen, Pub. L. No. 14 (2005).

Walliman, N. (2011). Research Methods The Basics. New York: Routledge.

https://doi.org/10.4324/9780203836071

Widodo, A., Rosyidah, N. A. K., Ermiana, I., Anar, A. P., Haryati, L. F., & Novitasari, S. (2021). Analisis Kesulitan Guru SD di Lombok Utara dalam Penyusunan Karya Ilmiah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(3), 215-212. https://doi.org/10.30998/sap.v5i3.7692

Wijaya, D. (2019). Nilai Pendidikan Karakter dalam Film Hayya. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 2, 72-77.




DOI: https://doi.org/10.26499/rnh.v13i1.6739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.