Promoting an Appreciation for Diversity Through Reading Literary Works to Prevent Radicalism
Abstract
This study aims to identify the factors of prejudice that can lead to radicalization among elementary school students and to improve understanding of the values of diversity and tolerance through academic literacy. This study was conducted in elementary schools in Palu City involving 500 students who were divided into two groups: experimental and control. The research method used was descriptive research with a quasi-experimental design, where both groups were given pre- and post-tests to measure the increase in attitudes of respect and tolerance. Data were collected through test instruments that measured students' moral attitudes towards diversity and radicalization, while data analysis techniques used descriptive statistics and hypothesis testing. The results showed that the experimental group that participated in the "Baku Sayang and Baku Jaga" program experienced a significant increase in respect and tolerance values. The N-gain score for respect in the experimental group increased by 0.79 (high category), and for tolerance increased by 0.82 (high category), while the control group only showed a moderate increase with N-gain scores of 0.33 and 0.35, respectively. The findings confirm that the program is effective in increasing students’ respect and tolerance which can reduce the potential for radicalization among them. This study suggests that academic literacy-based approaches and discussion groups are effective strategies to support character education in elementary schools.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor prasangka yang dapat menyebabkan radikalisasi di kalangan siswa sekolah dasar serta untuk meningkatkan pemahaman tentang nilai-nilai keberagaman dan toleransi melalui literasi akademik. Penelitian ini dilaksanakan di sekolah dasar Kota Palu dengan melibatkan 500 siswa yang dibagi menjadi dua kelompok: eksperimen dan kontrol. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif dengan desain kuasi-eksperimental, di mana kedua kelompok diberi tes pra dan pasca untuk mengukur peningkatan sikap menghormati dan toleransi. Data dikumpulkan melalui instrumen tes yang mengukur sikap moral siswa terhadap keberagaman dan radikalisasi, sedangkan teknik analisis data menggunakan statistik deskriptif dan uji hipotesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kelompok eksperimen yang mengikuti program “Baku Sayang dan Baku Jaga” mengalami peningkatan yang signifikan pada nilai rasa hormat dan toleransi. Skor N-gain untuk rasa hormat pada kelompok eksperimen meningkat sebesar 0,79 (kategori tinggi), dan untuk toleransi meningkat sebesar 0,82 (kategori tinggi), sementara kelompok kontrol hanya menunjukkan peningkatan yang moderat dengan skor N-gain masing-masing 0 ,33 dan 0,35. Temuan ini menegaskan bahwa program ini efektif dalam meningkatkan sikap menghormati dan toleransi siswa yang dapat mengurangi potensi radikalisasi di kalangan mereka. Penelitian ini menyarankan bahwa pendekatan berbasis literasi akademik dan kelompok diskusi merupakan strategi yang efektif untuk mendukung pendidikan karakter di sekolah dasar.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). Peranan pendidikan kewarganegaraan dalam membina sikap toleransi antar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(2), 103-109. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i2.3610
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.
Ali, M. N., Aryuni, M., Nur, Y., Fadhliah, Khairil, M., Rizal Razman, M., Emrizal, & Zarina Syed Zakaria, S. (2019). Empirical Analysis on Coping Strategy And Psychological Impact of Bullying Victim at School. Journal of Engineering and Applied Sciences, 14(4), 1628–1635. https://doi.org/10.36478/jeasci.2019.1628.1635
Anurogo, D., & Napitupulu, D. S. (2023). Esensi Ilmu Pendidikan Islam: Paradigma, Tradisi dan Inovasi. Pustaka Peradaban.
Calicchio, S. (2023). Abraham Maslow, dari Hierarki Kebutuhan Hingga Pemenuhan Diri: Sebuah Perjalanan dalam Psikologi Humanistik melalui Hierarki Kebutuhan, Motivasi, dan Pencapaian Potensi Manusia Sepenuhnya. Stefano Calicchio.
Castles, A., Rastle, K., & Nation, K. (2018). Ending the Reading Wars: Reading Acquisition From Novice to Expert. Psychological Science in the Public Interest 19(1), 5–51. https://doi.org/10.1177/1529100618772271
Cope, B., & Kalantzis, M. (2015). The Things You Do to Know: An Introduction to the Pedagogy of Multiliteracies. In B. Cope & M. Kalantzis (Eds.), A pedagogy of multiliteracies (1–36). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137539724_1
Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75-96. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.426
Fatimah, S., Apriono, D., & Suttrisno, S. (2024). Model Pembelajaran Kolaboratif Berbasis on Line di Era Milenial (Alternative Pemecahan Masalah). Jurnal Darma Agung, 32(3), 407-413.
Firtikasari, M., & Andiana, D. (2024). Pendidikan Multikultural. Cahaya Smart Nusantara.
Hatta, M. (2018). Media Sosial, Sumber Keberagamaan Alternatif Remaja (Fenomena Cyberreligion Siswa SMA Negeri 6 Depok Jawa Barat) (Master's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). https://doi.org/10.15408/dakwah.v22i1.12044
Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., & Komariah, S. (2017). Kajian Aplikatif Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar Berdasarkan Perspektif Pedagogik Kritis. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a), 83-97.
Hoover, W. A., & Tunmer, W. E. (2018). The Simple View of Reading: Three Assessments of Its Adequacy. Remedial and Special Education. https://doi.org/10.1177/0741932518773154
Horowitz‐Kraus, T., Hutton, J.S., (2017). Brain Connectivity in Children is Increased by the Time They Spend Reading Books and Decreased by the Length Oof Exposure to Screen‐Based Media. Acta Paediatrica, 107(4), 685–693. ttps://doi.org/10.1111/apa.14176
Irwansyah, I., Aziz, A., & Mawaddah, R. (2024). Implikasi Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Sikap Toleransi Antar Umat Beragama Peserta Didik (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Sialang Buah). Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 9911-9919.
Khotimah, K., & Sa’dijah, C. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah, (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Kilpatrick, D. A., Joshi, R. M., & Wagner, R. K. (2020). Reading Development and Difficulties: Bridging the Gap Between Research and Practice. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26550-2
Kohlberg, L. (1981). The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and the Idea of Justice. San Francisco: Harper & Row..
Krishna, P. N. (2023). Pengaruh Literasi Digital terhadap Moralitas Mahasiswa PPKn Universitas Lampung dalam Mengakses Informasi Media Sosial, (Thesis, Universitas Lampung).
Lankshear, C., & Knobel, M. (2007). Sampling "the New" in New Literacies. In M. Knobel & C. Lankshear (Eds.), A new literacies sampler (1–24). Peter Lang.
Lubis, S. K. (2023). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Sikap Moderasi Beragama Siswa di SD IT Al Munadi Medan Marelan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 373-390.
Mahatmaharti, R. A. K., Brata, D. N. P., Firdaus, W., Wati, N., & Ummah, Y. C. (2020). The Role Of Teachers Communication Through The Pattern of Early Childhood. Humanities and social sciences, 8(1), 595-601.
Mehora, S., & Rahlia, S. (2024). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Akademik Siswa Sekolah Dasar. Mokula: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sains Fisika, 1(1), 16-22. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.770
Misbach, I. H., & Sumintono, B. (2014). Pengembangan dan Validasi Instrumen “Persepsi Siswa tehadap Karakter Moral Guru” di Indonesia dengan Model Rasch. Seminar Nasional Psikologi UMS 2014
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2017). PIRLS 2016 International Results in Reading. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing
Patih, A., Nurulah, A., Hamdani, F., & Abdurrahman, A. (2023). Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama melalui Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(001), 1387-1400.
Rahman, A. (2024). Program Deradikalisasi melalui Pendidikan Agama Islam di Sulawesi Selatan (Konsep dan Strategi Darud Dakwah Wa Al Irsyad), (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Parepare).
Rokeach, M. (1960). The Open and Closed Mind: Investigations Into the Nature of Belief Systems and Personality Systems. New York: Basic Books.
Sendayu, F. S. (2012). Pengembangan Panduan Pelatihan dengan Teknik Biblioterapi untuk Meningkatkan Kecerdasan Sosial (Social Intelligence) Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 3(2), 18-32.
Sirait, M., Setiana, u Membangun Pemahaman Literasip Siswa Sekolah Dasar Kelas Awal. Jurnal PAUD Emas, 2(2), 1-16.
Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Praktik Pendidikan di Indonesia. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1-13. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i1.785
UNESCO. (2017). Global Education Monitoring Report 2017/8: Accountability in Education: Meeting Our Commitments. UNESCO Publishing
Wijayanti, D., & Indriyanti, P. (2016). Pendidikan Multikultural Berbasis Seni Budaya di SD Taman Muda Ibu Pawiyatan Yogyakarta. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 92-115. https://doi.org/10.30738/sosio.v2i1.493
Wineburg, S., & McGrew, S. (2019). Lateral Reading and the Nature of Expertise: Reading Less and Learning More When Evaluating Digital Information. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 121(1), 1–40. https://doi.org/10.1177/016146811912101102
Yanuardianto, E. (2019). Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kritis dalam Menjawab Problem Pembelajaran di MI). Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 94-111. https://doi.org/10.36835/au.v1i2.235
DOI: https://doi.org/10.26499/rnh.v13i2.7874
Refbacks
- There are currently no refbacks.