KONFRONTASI IDEOLOGI, PERANAN TOKOH INTELEKTUAL, DAN PERANAN FORMATIF ANTOLOGI SAKSI MATA KARYA SENO GUMIRA AJIDARMA (Ideological Confrontation, The Role of Intellectual Characters, and Formative Roles of Anthology Saksi Mata Written by Seno Gumira Ajidarma)

Muhammad Rifa'ie

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan konfrontasi ideologi, peranan tokoh intelektual, dan peranan formatif antologi Saksi Mata karya Seno Gumira Ajidarma. Jenis peneletian ini ialah deskriptif kualitatif. Pendekatan penelitian ialah sosiologi sastra dengan menggunakan teori hegemoni Antonio Gramsci. Pengumpulan data penelitian menggunakan teknik baca-catat. Teknik analisis data ialah model Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, konfrontasi ideologi pada Saksi Mata bertujuan untuk menyangkal ideologi militerisme, anarkisme, dan radikalisme, tetapi ideologi humanisme menjadi mediasi emansipasi Ajidarma terhadap insiden ketidakadilan manusia, sedangkan ideologi nasionalisme, etnonasionalisme, dan nativisme mampu eksis sebagai prasyarat untuk menyampaikan suara nasib korban kekerasan dan pelanggaran hak asasi manusia. Kedua, tokoh intelektual pada Saksi Mata diperankan oleh Ajidarma untuk menyampaikan peristiwa kekerasan dan pelanggaran hak asasi manusia. Ketiga, peranan formatif Saksi Mata sebagai antologi yang secara kritis tidak hanya berlaku sebagai dokumentasi peristiwa historis melainkan juga bermaksud untuk menghubungkan kondisi peristiwa historis tersebut sebagai upaya emansipasi.

(The aim of this study is to explain the notions about ideological confrontation, the role of intellectual characters, and formative anthology in Saksi Mata, the anthology of short stories by Seno Gumirah Ajidarma. This study applied the descriptive qualitative design. The study also uses sociology of literature as the approach of the study with specialized implementation of hegemony theory by Antonio Gramsci. In order to get the precision data, the study applied note taking technique in data collection. The technique of data analysis was used Miles and Huberman model. The result of this study conclude to several notions as follows. First, ideological confrontation in Saksi Mata had an aim to refute the militarism, anarchism, and radicalism, while the notion of humanism become mediation of Ajidarma’s emancipation towards inequity incidents in society. Furthermore, nationalism, etnonationalism, and nativism are able to exist as the prerequisites, in order to convey the society regarding the voice of human rights violation victims. Second, intellectual characters in Saksi Mata were created by Ajidarma as the figure or message transmitter with the purpose to convey society regarding the human rights violation incidents. Third, Saksi Mata formative role as an anthology is critically not only valid as a historical documentation but also it intends to link the conditions of historical event as an emancipatory effort.)


Keywords


hegemoni; peran intelektual; konfrontasi ideologi; teks formatif; hegemony; intellectual role; ideological confrontation; formative text

Full Text:

PDF

References


Ajidarma, S. G. (2005). Ketika jurnalisme dibungkam sastra harus bicara. Yogyakarta: Bentang Pustaka.

Ajidarma, S. G. (2015). Obrolan urban: tiada ojek di Paris. Bandung: Mizan.

Ajidarma, S. G. (2016). Saksi mata. Yogyakarta: Bentang.

Althusser, L. (1971). Lenin and philosophy and other essays. New York & London: Monthly Review Press.

Belsey, C. (2002). Critical practice (2nd Edition). London & New York: Routledge.

Budiawan. (1998). Representing the voices of the silenced: East Timor in contemporary Indonesian short stories. In K.-H. Chen (Ed.), TRAJECTORIES Inter-Asia Cultural Studies (pp. 205–214). London and New York: Routledge.

Clark, M. (1996). Imaging East Timor: post-colonialism and identity in the short stories of Seno Gumira Ajidarma. Australian National University.

Danerek, H. S. (2006). Tjerita and novel: literary discourse in post New Order Indonesia. ProQuest Dissertations and Theses.

Eagleton, T. (1996). Literary theory: an introduction (2nd edition). Minneapolis: The University of Minnesota Press.

Efrizan. (1996). Timor-Timur di Mata Seno Gumira Ajidarma. Depok: Universitas Indonesia.

Femia, J. V. (1980). Gramsci’s political thought: hegemony, conseiousness, and the revolutionary proeess. Oxford: Clarendonpress.

Gazali, E. (2002). The Suharto regime and its fall through the eyes of the local media. Gazette, 64(2), 121–140. https://doi.org/10.1177/17480485020640020301

Gramsci, A. (2013). Prison notebooks: catatan-catatan dari penjara. (Terjemahan Teguh Wahyun Utomo). Yogyakarta: Pustaka Pelajar. (Edisi asli diterbitkan tahun 1987 oleh International Publisher, New York).

Gramsci, A. (2017). Sejarah dan budaya. (Terjemahan Ira Puspitonni, Ribut Wahyudi, B. Febrianto & Tri Sukma Retnoningrum). Yogyakarta: Narasi. (Edisi asli diterbitkan tahun 1987 oleh International Publisher, New York).

Herriman, N. (2015). “Hard-copy rumours”: Print media and rumour in Indonesia. South East Asia Research, 23(1), 45–60. https://doi.org/10.5367/sear.2015.0247

Heryanto, A. (1998). Masihkah politik jadi panglima? Politik kesusasteraan Indonesia mutakhir. Prisma, No. 8 Thn. XVII, hlm. 3-16.

Huyssen, A. (2000). Present pasts: media, politics, amnesia. Public Culture, 12(1), 21–38.

Komisi Kebenaran dan Persahabatan. (2008). Laporan akhir komisi kebenaran dan persahabatan (KKP) Indonesia Timor-Leste.

Laclau, E., & Mouffe, C. (2008). Hegemoni dan strategi sosisalis: postmarxisme + gerakan sosial baru. (Terjemahan Eko Prasetyo Darmawan). Yogyakarta: Resist Book. (Edisi asli diterbitkan tahun 1999 oleh Verso).

Martin, J. (1998). Gramsci’s political analysis: a critical introduction. London: Macmillan Press Ltd.

Mohamad, G. (2017). Pada masa intoleransi. Yogyakarta: Divapress.

Mouffe, C. (1979). Hegemony and ideology in Gramsci. In C. Mouffe (Ed.), Gramsci and Marxist Theory (pp. 168-204). London: Routledge & Kegan Paul.

Nurhadi. (2004). Analisis hegemoni pada Iblis Tidak Pernah Mati karya Seno Gumira Ajidarma. Litera, 3(2). http://dx.doi.org/10.21831/ltr.v3i2.6768

Nurhadi, N. (2008). Aspek kekerasan sebagai refleksi dan formatif kondisi sosial politik di eks-Timor Timur dalam Jazz Parfum & Insiden karya Seno Gumira Ajidarma. Litera, 7(1), 13–31. https://doi.org/10.21831/ltr.v7i1.4877

Olsaretti, A. (2014). Croce, philosophy and intellectuals: three aspects of Gramsci’s theory of hegemony. Critical Sociology, 42(3), 1–9. https://doi.org/10.1177/0896920514540184

Pihlajaniemi, N. (2017). The many faces of power : the portrayal of hegemony in Fight Club by Chuck Palahniuk and American Psycho by Bret Easton Ellis. University of Tampere.

Ruggiero, V. (2018). Fiction, war and criminology. Criminology and Criminal Justice, 18(5), 604–616. https://doi.org/10.1177/1748895818781198

Sayuti, S. A. (2014). Suara alam dalam “puisi karawitan” Narto Sabdo: dimanakah posisi manusia? In Wiyatmi (Ed.), Bahasa dan Sastra dalam Perspektif Ekologi dan Multikulturalisme (pp. 21–29). Yogyakarta: Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta.

Schlicher, M. (2006). Timor Timur menghadapi masa lalunya – kerja komisi penerimaan, kebenaran dan rekonsiliasi. Aachen: Departemen HAM Lembaga Misi Katolik Internasional Missio.

Simon, R. (2004). Gagasan-gagasan politik Gramsci. (Terjemahan Kamdani & Imam Baehaqi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan Insist Press. (Edisi asli diterbitkan tahun 1991 oleh Lawrence & Wishart, London).

Suroso. (2015). Sastra dan kekuasaan di era Orde Baru. Makalah disampaikan dalam seminar bahasa, sastra dan kekuasaan, Universitas Negeri Yogyakarta.

White, H. (2015). Sebuah pengantar untuk mendekati Foucault. In B. Priambodo (Ed.), Oder of thing: arkeologi ilmu-ilmu kemanusiaan (pp. v–xlv). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Xu, L., Cortese, C., & Zhang, E. (2014). Ideology diffusion and the role of accounting: a Gramscian approach to understanding China’s transition from 1949 to 1957. Accounting History, 19(4), 434–451. https://doi.org/10.1177/1032373214542554

Yulianto, A. (2019). Pertarungan ideologi dalam novel Atheis karya Achdiat Karta Mihardja. Kandai, 15(1), 117–132. https://doi.org/10.26499/jk.v15i1.1270




DOI: https://doi.org/10.26499/jk.v15i2.1647

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

 

Jalan Haluoleo, Kompleks Bumi Praja, Anduonohu, Kendari 93231

Telepon(0401) 3135289, 3135287

pos-el: kandaisultra@gmail.com

 



-->