BAHASA INDONESIA RAGAM TULIS DI KALANGAN SISWA REMAJADI DKI JAKARTA

Wati Kurniawati

Abstract


This study aimed to describe the quality of Indonesian variety of writing used by high school students in Central Jakarta and East Jakarta. The focus of this research is the spelling rules. The method used is descriptive method. Fourty high school students writing in Central Jakarta and East Jakarta were selected as the sample, they are consisting of twenty men and twenty women with regard to social factors. The findings indicate that female teenage student, female students in Central Jakarta more careful in the use of the letters, punctuation, and spelling than male teenage student in East Jakarta. Students whose parents are having different ethnic tend to be more careful in the use of letters and writing words than students whose parents is coming from same ethnic. As for the use of punctuation on students whose parents is coming from same ethnic tend to be more careful than teenage student whose parents are having different ethnic.

 


Keywords


rules of spelling; students writing; ethnic

Full Text:

PDF

References


Alwi, H. et al.(2017). Tata bahasa baku Bahasa Indonesia. Edisi keempat. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Amir, A. et al. (2009). Metodologi penelitian ekonomi dan penerapannya. Bogor: IPB PRESS.

Asri. (2011). Penggunaan bahasa Indonesia ragam gaul di kalangan pelajar di Kabupaten Kolaka. Kandai: 7(1), 13-24.

Budiman, A.(2006).Bahasa gaul mahasiswa Jakarta: Studi kasus di FIB UI. Sutami, Hermina dan Agni Malagina (Ed.).Bahasa Indonesia dewasa ini.Depok: Pusat Leksikologi dan Leksikografi, FIB, Universitas Indonesia.

Chaer, A. (2009). Kamus dialek Jakarta.Jakarta: Masup Jakarta.

Holmes, J. (2013). An introductionto sociolinguistics. Edisi Keempat.New York: Routledge.

Mahsun.(2005). Metode penelitian bahasa: Tahapan strategi, metode, dan tekniknya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Muhadjir. (2000). Bahasa Betawi: Sejarah dan perkembangannya (Rujukan bahan muatan lokal di sekolah menengah). Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Sarwono, S. W. (2008). Psikologiremaja. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Subiyatningsih, F. (2017). Sikap bahasa remaja: Kasus pemakaian bahasa Indonesia dalam RubrikDeteksi Jawa Pos.Madah,7(2),147-158. Diperoleh dari http://ejurnalbalaibahasa.id/index.php/madah/.

SMAN 68 Jakarta.(2017).Profil sekolah.Diperoleh dari http://20100199.siap-sekolah.com/sekolah-profil/.

SMAN 50 Jakarta.(2017).Profil sekolah.Diperoleh dari http://20103313.siap-sekolah.com/sekolah-profil/.

Sriyanto.(2016). Ejaan.Seri penyuluhan bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Tim Pengembang Pedoman Bahasa Indonesia. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Tim Redaksi.(2017). Kamus besar bahasa Indonesia.Edisi Kelima. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Yuwono, U. (2006). Beberapa kecenderungan kelemahan penggunaan Bahasa Indonesia tulis laras ilmiah di kalangan generasi muda intelektual.Sutami, Hermina dan Agni Malagina (Ed.).Bahasa Indonesia dewasa ini.Depok: Pusat Leksikologi dan Leksikografi, FIB, Universitas Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.26499/jk.v13i2.427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

 

Jalan Haluoleo, Kompleks Bumi Praja, Anduonohu, Kendari 93231

Telepon(0401) 3135289, 3135287

pos-el: kandaisultra@gmail.com

 



-->