PENGGUNAAN METODE PAKEM UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MENULIS PANTUN SISWA KELAS IX-A SMP NEGERI 5 TENGGARONG
Abstract
The aim of this research is to improve students’ activity and learning outcomes in writing a traditional poetry using pakem method. It is a classroom action research held in SMPN 5 Tenggarong, Kutai Kartanegara Regency, in the odd semester in academic year 2015/2016. The research object is the students of IX-A. It uses some steps, such as planning, actuating, observing/evaluating, and reflecting. It can be concluded that there are students’ activity and learning outcome improvement in the academic year 2015/2016 in writing a traditional poetry using PAKEM method.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Abdul Rani, Supratman. 2006. Intisari Sastra Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.
Hamalik, Oemar. 1994. Metode Pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Durori, Moh. 2002. Konsep dan Penerapan Model Belajar Mandiri. Jakarta: PT
Fortuna Budi Mandiri.
Effendy, M. Ruslan. 1983. Selayang Pandang Kesusastraan Indonesia. Surabaya: PT. Bina Ilmu.
Hamalik, Oemar. 1994. Metode Pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti.
-------- . 2004. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
-------- . 2007. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
-------- . 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanto, M. Ngalim. 2004. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya.
Sardiman. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo
Persada.
Sanjaya. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana.
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Suroto. 1989. Teori dan Bimbingan Apresiasi Sastra Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Suryosubroto. 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT Rineka
Cipta.
Tarmuji, Tarsis. Dkk. 1982. Metode Pengajaran. Semarang: IKIP Press.
Usman, Uzer. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Waluyo, Herman J. 1995. Teori dan Apresiasi Puisi. Jakarta: Erlangga.
http://semesta-blogger.blogspot.co.id/2013/04/kelebihan-dan-kekurangan-pakem.html
DOI: https://doi.org/10.26499/loa.v11i1.1659
Refbacks
- There are currently no refbacks.