SIKAP BERBAHASA SISWA SEKOLAH DASAR DI KOTA SINGKAWANG: KAJIAN SOSIOLINGUISTIK

Ida Herawati

Abstract


The phenomenon of using language in educational institutions, especially elementary schools, attracted the attention of many sides because it was pointed out that several educational institutions use foreign or regional languages during learning and teaching process. The problem in this study is how the use of language and language attitudes of elementary school students in Singkawang. The aim of this study is to describe the use of language and language attitudes of elementary school students in Singkawang. The method used is descriptive with quantitative and qualitative approaches. Collecting data conducted by observation, interviews, and distributing questionnaires to several primary schools in Singkawang. The number of questionnaires distributed was 50 copies with details: respondent, the use of language, language attitudes, language activities, and attitudes towards neighboring countries. The analysis focus was related to language use and language attitudes. The analysis result showed that the use of Indonesian was more dominant than other languages, ranging between 28%-74%, local languages 24%-28%, and foreign languages 2%-28%. Elementary school students' language attitudes in Singkawang described the use of Indonesian 82.7% -96.2%, local languages 1.9% -13%, and foreign languages 1.9%-40.4%.


Keywords


language; elementary students; Singkawang

Full Text:

PDF

References


Agustin, Y. (2011). Kedudukan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Deiksis, 4, No.4 (Pengajaran).

Ahmadi, R. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruzzmedia.

Alwi, H. (2014). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Busri, H. dan M. B. (2018). Linguistik Indonesia Pengantar Memahami Hakikat Bahasa. Madani Media.

Herawati, I. dan M. (2020). Penggunaan Bahasa Pengantar Dunia Pendidikan di Kota Singkawang.

Kridalaksana, H. (2001). Kamus Linguistik Edisi Ketiga. Gramedia Pustaka Utama.

Kusumaningrum, K. (2019). Peningkatan Pengajaran bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris dalam Dunia Pendidikan di Era-Globalisasi. INA-Rxiv Papers.

Mahsun. (2015). Indonesia dalam Perspektif Politik Kebahasaan. RAJA GRAFINDO PERSADA.

Moleong, L. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.

Paryono, Y. (2018). Peranan Bahasa Indonesia dalam Penguatan Nilai-Nilai Karakter Bangsa. Prosidings Sembasa (Seminar Bahasa Dan Sastra).

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 tentang, Pembinaan, dan Perlindungan Bahasa dan Sastra, serta Peningkatan Fungsi Bahasa Indonesia, Pub. L. No. 57 (2014).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 42 Tahun 2018 tentang Kebijakan Nasional Kebahasaan dan Kesastraan, Pub. L. No. 42 (2018).

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 63 tahun 2019 tentang Penggunaan Bahasa Indonesia, Pub. L. No. 63 (2019).

Putera, Lalu Juswadi, dkk. (2019). Peningkatan Kompetensi Penggunaan Bahasa Indonesia Baku bagi Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Masyarakat Mandiri, 3, No. 1 (Linguistik).

Rama Sanjaya, M. (2017). Bahasa Pengantar dalam Pendidikan serta Faktor yang Mempengaruhinya: Studi Komparatif Siswa di Kabupaten Oku, Palembang. Jurnal Bindo Sastra, 1.

Sujarweni, W. (2014). Metodologi Penelitian Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Pustaka Baru Press.

Sumarsono. (2013). Sosiolinguistik. Pustaka Pelajar.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. PT. Rineka Cipta.

Tim Penyusun. (2015). Pemertahanan Bahasa Daerah dalam Bingkai Keberagaman Budaya di Sulawesi Tenggara. Editor D., Firman A., Sandra Safitri Hanan, Prosidings Kongres II Bahasa-bahasa Daerah Sulawesi Tenggara. Kantor Bahasa Provinsi Sulawesi Tenggara, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.




DOI: https://doi.org/10.26499/tt.v15i1.3403

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

View My Stats

 

 

 

 

 

-->