Penerapan dan Evaluasi Pendekatan Berbasis Teks dalam Pembelajaran BIPA di Hanoi, Vietnam

Rosendi Galih Susani

Abstract


BIPA students who learn texts in authentic social contexts will be more effective. Teachers may try to implement text-based approach. This research aims to describe implementations and evaluations of text-based approach of BIPA learning in Ha Noi, Vietnam. This qualitative research used descriptive method in which the subject was BIPA third-level students in Indonesia Center-Umah Indo and Ministry of Defense in Ha Noi, Vietnam. Observations were made for data collection. Journals and documentation books were used as data analysis references. The result shows that in the text-based approach implementation of BIPA learning, (1) learning goals analysis is required by implementing stages of building learners’ background, knowledge, modeling and arranging text collectively and individually (2) studies in finding advantages and challenges can be produced. The result can be used to implement BIPA learning based on text-based approach by observing learning goals and learners’ characteristic.

 

Keywords: implementation, evaluation, and text-based approach


Full Text:

PDF

References


Djatmika. (2018). Mengenal teks dan cara pembelajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Emilia, E. (2016). Pendekatan berbasis teks (genre-based approach) dalam pengajaran bahasa Inggris. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.

Kurniasih dan Siti Isnaniah. (2019). Penerapan bahan ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) “Sahabatku Indonesia” tingkat dasar di IAIN Surakarta. Jurnal JBIP. Vol. 1(2): 62-71. Diakses dari https://ojs.badanbahasa.kemdikbud.go.id/jurnal/index.php/bipa/article/view/1793.

Mahsun. (2014). Teks dalam pembelajaran bahasa Indonesia kurikulum 2013. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Maroko, G.M. (2010). The authentic materials approach in the teaching of functional writing in the Classroom. In: Reinelt, R. (ed.) (2010) The new decade and (2nd) FL Teaching: The initial phase Rudolf Reinelt Research Laboratory EU Matsuyuma, Japan. Diakses dari https://www.semanticscholar.org/paper/The-authentic-materials-approach-in-the-teaching-of-Maroko/c59819ec5c3315cc758c7a4f578edde5b25fd499.

Nurhada, dkk. (2017). Pemanfaatan sastra sebagai bahan ajar pengajaran BIPA. Dalam The 1st Education and Language International Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula. p.864-869. Diakses dari

http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/view/1310.

Okitasari, I. (2019). Evaluasi laporan pelaksanaan tugas tenaga pengajar BIPA Wilayah ASEAN 2 masa tugas 2015-2018. Jurnal JBIPA. Vol. 1(2): 89-96. Diakses dari

https://ojs.badanbahasa.kemdikbud.go.id/jurnal/index.php/bipa/article/view/1874.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2017. Diakses dari http://appbipa.or.id/unduh/Permendikbud%20Nomor%2027%20Tahun%202017.pdf.

Rahman, dkk. (2018). Implementasi pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks di SMP Negeri Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 3(1): 66-74. Diakses dari http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pbs/article/view/100704.

Rahmawati, L.E., dkk. (2015). Peningkatan Pemahaman Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks dalam Kurikulum 2013 melalui Siaran Pembinaan Bahasa Indonesia di Radio Republik Indonesia Surakarta. Warta, Vol.1(1): 53-61. Diakses dari

http://journals.ums.ac.id/index.php/warta/article/view/1167.

Rakhmawati, S. S. dan Lukman Hakim. (2016). Sahabatku Indonesia: Tingkat B1. Jakarta: Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia.

Saragih, A. (2016). Pembelajaran bahasa berbasis teks dalam kurikulum 2013. Jurnal Medan Makna. Vol. 14(2): 197-214. Diakses dari

https://ojs.badanbahasa.kemdikbud.go.id/jurnal/index.php/medanmakna/article/view/1201.

Sari, N.P.A.W.S, dkk. (2016) Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Sekolah Cinta Bahasa, Ubud, Bali. E-Journal Prodi Bahasa dan Satra Indonesia, Undiksha. Vol. 5(3): 1-11. Diakses dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS/article/view/8635.

Setyaningrum, R.A. (2019). Efektivitas Pendekatan Berbasis Teks dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Pemelajar BIPA di Dili, Timor Leste. Jurnal KIPBIPA XI. p.649-659. Diakses dari http://kipbipa.appbipa.or.id/unduh/prosiding_kipbipa11/37%20Rooselina.pdfv.

Subyantoro. (2015). Orientasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Masa Kini: Pembelajaran Bahasa Indonesia Menghadapi MEA. Dalam Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia 2015. Diakses dari

https://adoc.pub/orientasi-pembelajaran-bahasa-dan-sastra-masa-kini-pembelaja.html.

Tiawati, R.L.T. (2016). Bahasa Indonesia di Thailand menjadi Media Diplomasi Kebahasaan dan Budaya di Asean melalui Pengajaran BIPA. Jurnal Gramatika. Diakses dari

https://media.neliti.com/media/publications/80313-ID-bahasa-indonesia-di-thailand-menjadi-med.pdf.




DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v2i2.2845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Pusat Pengembangan dan Pelindungan Bahasa dan Sastra, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 
Address: Kawasan Indonesia Peace and Security Center (IPSC), Jalan Anyar Km. 4, Sukahati, Citeureup, Bogor, Jawa Barat 16810, Indonesia
Phone: +62 (021) 29099245, 29099247, 29099227
 

View My Stats

-->