Muatan kecerdasan ekologis dalam bahan ajar BIPA seri umum “Sahabatku Indonesia”

Hubbi Saufan Hilmi, Sri Wahyuni, Asriani Thahir, Fitria Wulan Sari

Abstract


This study aims to describe and explain the content of ecological intelligence contained in BIPA teaching materials, namely BIPA books 1-7 “Sahabatku Indonesia”. This research is a qualitative descriptive research using content analysis method. The data in this study are in the form of text contained in the BIPA 1-7 book “Sahabatku Indonesia” which contains the content of ecological intelligence. The results indicate that the content of ecological intelligence in BIPA teaching materials identifying components of ecosystems, understanding the functions and uses of ecosystem components, understanding natural and environmental management systems, understanding environmental values, showing concern for environmental damage or environmental pollution, solving problems arising from environmental impacts, managing/conserving natural resources, and making positive use of the environment. The book that constains the most content of ecological intelegence is the BIPA 5 book “Sahabatku Indonesia” with 10 materials containing ecological intelligence.

Keywords


BIPA, books 1-7 “Sahabatku Indonesia”, ecological intelligence

References


Akbar, R. & Didiek, H. B. (2019). Sahabatku Indonesia: BIPA 2. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Anwar, K. & Harmy, H. (2011). Perencanaan Sistem Pembelajaran Kurikulum Satuan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Arfanti, R. & Putriasari. (2019). Sahabatku Indonesia: BIPA 4. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Artating, H. & Yolanda, P. N. (2019). Sahabatku Indonesia: BIPA 1. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Ginting, A. (2012). Esensi Praktis Belajar & Pembelajaran (Disiapkan untuk Pendidikan Profesi dan Sertifikasi Guru-Dosen). Bandung: Humaniora.

Kurniawan, F. Y. (2019). Sahabatku Indonesia: BIPA 6. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Larasati, L. & Meili, S. S. (2019). Sahabatku Indonesia: BIPA 3. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rinjaya, D. (2020). Representasi Gender dalam Buku BIPA 7 Seri Pelajar “Sahabatku Indonesia.” Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 2 (2), 100–107.

Rosidi, M. I. & Ismaul, F. (2020). Menumbuhkan Kecerdasan Ekologis Siswa melalui Green Consumer dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Sandhyakala, 1(2), 56–70.

Setyowati, E. (2019a). Sahabatku Indonesia: BIPA 5. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Setyowati, E. (2019b). Sahabatku Indonesia: BIPA 7. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan.

Sumarno. (2020). Analisis Isi dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Jurnal Elsa, 18(2), 36–55.

Supriatna, N. (2016). Ecopedagogy: Membangun Kecerdasan Ekologis dalam Pembelajaran IPS. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suwandi, S., Ahmad, Y. dan Laili, E. R. (2016). Kecerdasan Ekologis dalam Buku Sekolah Elektronik Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMP. LITERA, 15(1), 24–37.




DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v5i1.4182

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia

Address: Jl. Daksinapati Barat 4 No.11, RT.11/RW.14, Rawamangun, Kec. Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13220 Phone: +62 (021) 4896558 

 

Creative Commons License

Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats -->