Pengembangan media pembelajaran BIPA tingkat dasar berbasis web

Alfarabi Maulana, Indrya Mulyaningsih, Itaristanti Itaristanti

Abstract


This research aims to develop a product in the form of a prototype of a basic web-based BIPA learning media. This study uses the Borg & Gall research and development (R&D) method which is limited to the revision stage based on expert assessment. The steps used in this research are 1) potentials and problems; 2) data collection; 3) product design; 4) design validation; and 5) design revision. Based on these five steps, research activities will be divided into two major stages, namely the preliminary stage and the design stage. The data used in the preliminary stage is a word or sentence sourced from some literature as well as videos related to potential and problems that occur in the BIPA learning program. The data used in the product design stage is the results of the preliminary stage and expert assessment of product design. The results of this study are in the form of BIPA learning web products with the status that the product is considered a prototype ready for limited trials. This study concluded that the web-based basic-level BIPA learning media product prototype was declared feasible (within a limited scope) with a feasibility level of 71.52%


Keywords


media pembelajaran; BIPA; web pembelajaran BIPA;

References


Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 828–834.

Chaer, A. (2012). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Choerunnisa, S. (2021). Pengembangan Materi Ajar Kata Tanya bagi Pemelajar BIPA Tingkat Satu dengan Memanfaatkan Aplikasi Web Gihub: Pinter Katanya. Universitas Pendidikan Indonesia.

Defina. (2021). Penilaian Mahasiswa BIPA terhadap Pembelajaran Tatap Muka dan Online. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(1), 12–23.

Grangé, P. (2019). Tantangan Pengajaran Bahasa Indonesia di Prancis. Riksa Bahasa XIII, 7–14.

Hudhana, W. D., Wiharja, I. A., & Fitriani, H. S. H. (2021). Bentuk Kesalahan Kalimat dalam Karya Ilmiah Mahasiswa BIPA Thailand. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(2), 43–50.

Inderasari, E., & Agustina, T. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Asing dalam Program BIPA IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 6–14.

Kurniawan, Puspitasari, D. A., Batubara, D. H., Hernina, & Larasati. (2019). Pelaksanaan Program BIPA dan Hasil Pembelajarannya. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 1(1), 11–21.

Lazulfa, I., & Putra, D. B. P. (2020). Pengembangan Modul Matematika Diskrit Berbasis Arias pada Mahasiswa Teknik Informatika. Jurnal Pendidikan Matematika:Judika Education, 3(2), 101–107.

Lestari, D. (2021). Penerapan Fonetik Artikulatoris dalam Pembelajaran BIPA di Prancis. Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (Semnalisa), 30–36. Denpasar: Universitas Mahasaraswati Denpasar.

Lutfiani, K. D. (2021). Analisis Kelayakan Isi Materi pada Buku Teks Sahabatku Indonesia untuk Pelajar BIPA 1. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(1), 24–31.

Maharany, E. R., Laksono, P. T., & Basori. (2021). Teaching BIPA: Conditions, Opportunities, and Challenges During the Pandemic. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 58–72.

Maulana, F. I., Zamahsari, G. K., & Purnomo, A. (2020). Web Design for Distance Learning Indonesian Language BIPA. 2020 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech), 988–991. Bandung: IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2(02), 1–9.

Pertiwi, E., & Irfan, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web pada Mata Pelajaran Sistem Komputer Kelas X TKJ di SMK Negeri 1 Painan. Journal of Information Technology and Computer Science (INTECOMS), 4(2), 202–208.

Pratiwi, M., Harsiati, T., & Ghazali, A. S. (2021). Tes Diagnostik Pelajar BIPA Tingkat Pemula : Rancangan Pengembangan Spesifikasi Uji , Stimulus tes ,. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(8), 1278–1285.

Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan. (2017). Kumpulan Esai Pengajaran BIPA Simposium Internasional Pengajaran BIPA 2017. Bogor: PPSDK Badan Bahasa Kemdikbud.

Rahmawati, I. Y. (2019). Analisis Penerapan “Moodle” dalam Pembelajaran (BIPA) Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing di Universitas Muhammadiyah Ponorogo. In Kongres Bahasa Indonesia ke XI.

Septriani, H. (2021). Pemanfaatan Media Digital G Suite For Education dalam Pembelajaran BIPA Jarak Jauh di University Of Vienna. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(1), 70–77.

Setyoningrum, V. D. (2020). Pemerolehan B2 (Bahasa Indonesia) pada Mahasiswa BIPA UNISMA Program Darmasiswa 2019/2020. Jurnal Penelitian,Pendidikan, dan Pembelajaran, 15(25).

Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2 ed.; Sutopo, Ed.). Bandung: ALFABETA.

Susani, R. G. (2020). Penerapan dan Evaluasi Pendekatan Berbasis Teks dalam Pembelajaran BIPA di Hanoi, Vietnam. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 2(2), 60–69.

Tanwin, S. (2020). Pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) dalam Upaya Internasionalisasi Universitas di Indonesia pada Era Globalisasi. Bahasa Indonesia Prima (BIP), 2(2), 31–38.

Widia, I. (2021a). Alternatif Model Alat Evaluasi Kemahiran Menyimak Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Berlandaskan Alat Evaluasi Bahasa Asing. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(1), 32–41.

Widia, I. (2021b). Jenis Kesalahan Bahasa Indonesia Tulis Pembelajar Asing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 75–84.

Wiratsih, W. (2019). Analisis Kesulitan Pelafalan Konsonan Bahasa Indonesia (Studi Kasus terhadap Pemelajar BIPA Asal Tiongkok di Universitas Atma Jaya Yogyakarta). KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 2(2), 242–255.

Zamahsari, G. K., Roffi’uddin, A. H., & HS, W. (2019). Implementasi Scaffolding dalam Pembelajaran BIPA di Kelas Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(1), 68–78.




DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v4i2.4738

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia

Address: Jl. Daksinapati Barat 4 No.11, RT.11/RW.14, Rawamangun, Kec. Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13220 Phone: +62 (021) 4896558 

 

Creative Commons License

Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats -->