Pemanfaatan Aplikasi SPAI untuk Mahasiswa Asing dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Syihaabul Hudaa

Abstract


Mastery of vocabulary in Indonesian properly and correctly is not an easy thing. This problem is often conveyed by Indonesian language learners for foreign speakers (BIPA) at the Syarif Hidayatullah State Islamic University Jakarta. The purpose of writing this article is to convey the use of the SPAI application carried out by foreign students to obtain the definition of a foreign word and find the right word equivalent in Indonesian. This research belongs to the type of descriptive qualitative research using the online direct action research approach using zoom. The use of zoom was used because of the pandemic that made face-to-face classes impossible. Based on the research conducted, the researcher found that the SPAI application was very effective in using foreign students in finding the equivalent of a word in Indonesian.


Keywords


Vocabulary; SPAI application; Indonesian Language Learning

References


Aji, W. N. (2018). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Alfin, J. (2020). Teaching Bahasa Indonesia for Polish Speakers Based on Moderate Muslim Culture. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and …. https://www.ethicallingua.org/25409190/article/view/125

Bahtiar, A. (2017). Pantun sebagai Bahan Ajar Pembelajaran BIPA. Prosiding PITABIPA.

Emzir. (2017). Metodologi penelitian pendidikan kuantitatif & kualitatif. In Metodologi penelitian pendidikan kuantitatif & kualitatif.

Erowati, R., & Nurjanah, N. (2020). PELAFALAN DAN PENGENALAN KOSAKATA PADA PEMELAJAR BIPA DI DALAM TES KEMAHIRAN BERBICARA. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.15408/dialektika.v7i1.8514

Inderasari, E., & Agustina, T. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Asing Dalam Program Bipa IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.

KBBI. (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Kamus versi online/daring. Kemendikbud.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). In PT. Remaja Rosda Karya.

Ningsih, S. A., Rasyid, Y., & Muliastuti, L. (2018). Analisis Kebutuhan Materi Ajar Membaca BIPA A1 dengan Pendekatan Deduktif di SD D’Royal Moroco. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i2.5974

Purwanto, A., & Hanief, S. (2016). Multimedia Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Mahasiswa Berbasis Animasi. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Multimedia.

Saddhono, K. (2015). Integrating culture in Indonesian language learning for foreign speakers at Indonesian universities. Journal of Language and Literature, 6(2), 273–276. https://doi.org/10.7813/jll.2015/6-2/58

Sudaryanto, Hermanto, & Wijayanti, D. (2018). Tanggapan Pemelajar BIPA Terhadap Kamus Padanan Istilah Asing-Indonesia: Kasus Di Program BIPA Darmasiswa UAD TA 2018/2019. Seminar Nasional Bulan Bahasa.

Suyitno, I. (2017). Aspek Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Bahasa Dan Sastra Indonesia Dalam Konteks Global.

Yahya, M., -, A., & Saddhono, K. (2018). HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KESALAHAN DIKSI DALAM KALIMAT BAHASA INDONESIA MAHASISWA BIPA LEVEL AKADEMIK. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra. https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2121




DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i1.3391

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia

Address: Jl. Daksinapati Barat 4 No.11, RT.11/RW.14, Rawamangun, Kec. Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13220 Phone: +62 (021) 4896558 

 

Creative Commons License

Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats -->