Nilai-Nilai keislaman cerita Joko Tingkir sebagai materi ajar keterampilan membaca pada mahasiswa Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) tingkat lanjut di Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Mas Said Surakarta
Abstract
Regarding Islamic Values, Joko Tingkir's Story as Teaching Material for Reading Skills for Indonesian Students for Foreign Speakers (BIPA) at State Islamic University (UIN) Raden Mas Said Surakarta). The method used is qualitative descriptive. This data validity and research technique uses triangulation of theory and source data. The source of the data used in this study was documents and informants. This study used interview, documentation, and observation data collection techniques. Data analysis techniques used content analysis and interactive analysis techniques by Miles and Huberman. The results of this study found Islamic values contained in the story "Joko Tingkir" and as advanced BIPA teaching material. The data found were 40 data consisting of intrinsic elements, flow 3 data, characters 9 data, background 3 data, point of view 3 data, and language style 3 data. While the Islamic values contained 19 data consisting of creeds built from the pillars of faith found 13 data, sharia 3 data, and morals 3 data. The results of research as BIPA teaching material show that it can be an advanced BIPA teaching material because, in addition to their purpose of learning Indonesian in the academic realm and according to C2 level abilities, the teaching material for the story "Joko Tingkir" has Islamic or religious values that also know Javanese folklore
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amandangi, D. P., & Mulyati, Y. (2020). Cerita Rakyat Sebagai Bahan PengayaanLiterasi Budaya Bagi Pemelajar BIPA Tingkat Menengah Folklore As A Teaching Material For Cultural Literacy Enrichment For Intermediate Level BIPA Students. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 20(2), 157–166.
Andriani, A. S. (2020). Analisis Struktural Dalam Cerita Rakyat Mandar Melalui Pendekatan Robert Stanton. Linguistik: Jural Bahasa & Sastra, 5(2), 362–371.Http://Jurnal.Um-Tapsel.Ac.Id/Index.Php/
Asbar, A. M. Dan S. (2022). Nilai Aqidah, Ibadah, Syari’ah, dan Al-Dharuriyat Al-Fatih Sebagai Dasar Normatif Pendidikan Islam. Ajie, 1(1).
Asriningtyas, A. S. (2022). Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Cerita Rakyat “Ande-Ande Lumut” Dalam Buku Karya Arti Purbani.
Dalman. (2017). Keterampilan Membaca. PT Rajagrafindo Persada.
Dereh, N., Suyitno, I., & Harsiati, T. (2021). Analisis Kebutuhan Untuk Pengembangan Bahan Ajar Membaca Pemahaman Bagi Mahasiswa Thailand Tingkat Menengah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(8),
Https://Doi.Org/10.17977/Jptpp.V6i8.14955
Endraswara, S. (2013). Metodologi Kritik Sastra. Penerbit Ombak
Febrianto, A. (2021). Buku Ajar Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan TinggiUmum.
Hanafiah, Mohamad Al-Hakim Nur Muhammad. (2021). Penemuan Nilai-Nilai Islam Dalam Cerita Lisan Melayu : Satu Penelitian Terhadap Pendekatan. Jurnal Melayu, 20(1), 85. Http://Myscholar.Umk.Edu.My/Handle/123456789/2786
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Https://Www.Ptonline.Com/Articles/How-To-Get-Better-Mfi-Results
Hasanah, Mufti, & A. (2022). Lagu Dangdut Koplo Sebagai Materi Ajar BIPA Berbasis Kearifan Lokal Bagi Pemelajar Tingkat Lanjut. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 4.
Hasanah, D. U., Kurniasih, D., & Agustina, T. (2019). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Keterampilan Membaca Pada Mahasiswa Bipa Tingkat Dasar Di Iain Surakarta. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Https://Doi.Org/10.15408/Dialektika.V6i2.10559
Hasanah, H. (2013). Pengantar Studi Islam. Penerbit Ombak.
Hasanah, H. (2016). Teknik-Teknik Observasi. At-Taqaddum, 8(1), 21. Https://Doi.Org/10.21580/At.V8i1.1163
Ismail, Dan K. (N.D.). Karut-Marut Dalam Kurikulum Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Di Indonesia. Jurnal Bahasa dan SastraIndonesia Dalam Konteks Global.
Kanzunnudin, M. (2017). Menggali Nilai Dan Fungsi Cerita Rakyat Sultan HadirinDan Masjid Wali At-Taqwa Loram Kulon Kudus. Jurnal Kredo, 1(1), 4.
DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v5i2.6622
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Publisher:
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia
Address: Jl. Daksinapati Barat 4 No.11, RT.11/RW.14, Rawamangun, Kec. Pulo Gadung, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13220 Phone: +62 (021) 4896558
Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
View My Stats -->